lördag 7 februari 2009

usel prisnivå, illojala kunder & en branschidé

Hade lämnat pris på 4 dagar inrikes resa mitt i maj månad , eftersom kunden har rest med oss i 5 år så trodde jag i min enfald att vi skulle ha samma priser + indexhöjning som vi haft hela tiden . Denna gång gick kunden till en av konkurrenterna och frågade, det visade sig då att det skiljer 4000:- på en 4 dagars resa , mitt pris var ändå lågt med tanke på att kunden är en idrottsförening . Min fråga då är hur konkurrenten får ihop sin prisbild för hur man än räknar så har vi ju ungefär samma omkostnader med diesel, försäkringar, kapital etc . För att inte tappa min kund var jag ju tvungen att sänka mig till samma nivå och det fick mig att vilja sjunka genom isen i den vackra Ljungskileviken ! Är det konstigt att Bussbranschen blöder när vi inte kan räkna ens dem 4 vanligaste räknesätten? Jag blir förbannad på mig själv varje gång jag sjunker så lågt som jag idag har gjort, att mina konkurrenter skall bestämma hur mycket betalt jag skall få för att få behålla mina kunder som enbart kollar pris ! Jag skulle vilja se att BR tog fram ett ratingsystem där man tar hänsyn till ett visst antal kriterier såsom fordonskvalité, tidigare bokslut dvs ekonomisk stabilitét, miljöperspektiv, godkända tvättanläggningar, protokoll från arbetsmiljöverk kan vara en del mm , att göra en sammanställning som påvisar vad prisskillnaderna beror på . Är detta en dum idé? Nu vet jag att många reagerar eftersom att detta skulle sålla bort en stor del bolag och kunderna skulle få insyn i hur vi sköter oss och det skall dom ju absolut inte ha enligt mina antagonister!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har en del konkurrenter här nere som ofta bjuder under oss, då får dom göra det. Är kunden mån om kvalitet så kommer dom tillbaka!

Någon gång har vi frågat kunden varför han tror att dom kan vara så billiga på det andra bolaget, bästa svaret är att chefen själv kr den resan så då behöver ju inte företaget betala lön till någon chaffis! :)

Keep on trucking Daniel! Du är på rätt spår, det är bara dom andra som inte har förstått det än!

Bussbloggen sa...

Ha ha ha det där är en lustig grej det där att kör chefen själv så slipper man lön , oavsett vad så kostar väl chefen åtminstone lika mycket som en anstlld eller som i mitt företag så är jag dyrare än anställda och då borde rimligtvis resan bli dyrare . Jag har också hört det argumentet men jag köper det inte alls ... keep on trucking, vi kör på !

Anonym sa...

Ja Daniel. Detta är din vän från Hammenhög som nu i morse öppnade mailen och fick två svar på offerter från kunder vi körde förra året. De vill helst åka med oss, men vi är för dyra. Hur gör man? Jag har de senaste två veckorna vägrat att sänka priset och har förlorat fyra Holland och en Kroatien resa för idrottsföreningar. Här är en galning som är nere i 4000 kr om dan för buss och förare över hela påskhelgen. Smaka på den du..... Nä nu ska jag sluta att gnälla och förtsätta fylla på med kunder som uppskattar vad vi åstadkommer. Jag är en obotlig optemist som inte tror att denna ekonomiska kris vi är inne nu ska drabba vår bransch negativt, utan vi ska med bussen som är ett miljövänligt och billigt alternativ ta marknadsandelar från bilen och flyget. Så jag uppmanar alla som sysslar med buss att inte sälja ut er för billigt i tron att det inte kommer fler jobb framöver- för det gör det. Tro på framtiden...