lördag 28 februari 2009

Minimera risken för att gå in i väggen ?

Jag har förstått att utbrändhet som det så fint heter är en av Sveriges största folksjukdomar och vad detta beror på vet jag inte för det är ju knappt några kvar som har jobb , men dom som har är i och för sig väldigt driftiga och energiska men oftast är det ju inte dessa människor som kraschar utan helt andra och jag har nog en idé på varför ! Det är inte jobbet i sig som är orsak till utbrändhet och att folk går in i väggen, det är istället den sociala situationen utanför som är boven . Många människor har det struligt med ekonomi, familj, boende och har man detta stressar man upp sig över arbetet och ibland blir stressen så påtaglig att man inte orkar . Med detta vill jag säga att i nästan samtliga fall skall arbetsgivaren hållas ansvarslös .
Kommunikation är oerhört viktigt på en arbetsplats men tyvärr kommunicerar vi alldeles för sällan och där har vi oss själva att skylla . Jag skulle verkligen uppskatta om mina anställda öppnade sig mer och berättade hur dem känner och upplever olika situationer , detta är något jag får jobba på !

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu e de kanske så just va de gäller att gå i väggen att de FAKTISKT kan bero på arbetet med, uppgifter mm.
MEN det kan också bero på som du säger, ekonomi mm.

Men jag vill bara säga att OM man lyssnar som arbetsgivare, och tar till sig vad arbetstagaren säger, och ser till att göra det bästa för arbetstagaren, då kommer man långt tror jag, och alla tjänar på det, arbetsgivare som arbetstagare!

Lycka till....