Hela hysterin med miljötänkande som drabbat Sverige är enligt min åsikt en bra grundtanke, dock har man förbisett det faktum att hela miljötänkandet övergått från att vara bra för miljön till att när det blir överdrivet istället övergå till ren miljöförstöring , nu är det många som rynkar på pannan och undrar om jag är dum i huvudet helt och hållet eller om jag kanske bara temporärt tappat bort lite hjärnceller i den allmänna röran men jag skall strax redogöra för hur jag tänker och därmed även mina argument som stödjer teorin .
Året är 1981 och två driftiga herrar beslutar sig för att starta ett bussbolag . Nästan direkt så vinner man trafik i den gamla formen av upphandling och beslutar sig för att införskatta 3 fordon av lite äldre årsmodell för man vill ju inte hamna på obestånd direkt. Det är bättre att skaffa sig en grund att stå på och senare investera om ekonomin är bra . På det lilla företaget har man kontoret hemma och antalet pärmar är begränsat då man endast förvarar viktiga papper som är av betydelse för det svenska regelverket som då existerar . Soporna slängs i ett kärl som hämtas och töms en gång per vecka . Man har ingen dator utan allt sker manuellt med den fina uppfinningen skrivmaskinen . Mobiltelefoner existerar inte utan man använder komradio som kommunikationsmedel, dessutom körs fordonen på den gamla sortens diesel som både smörjer och underhåller samtidigt . När bussarna inte går i avtalstrafik så använder man dessa i beställningstrafiken och när avtalet löper ut blir dom turistbussar och kan användas ytterligare några år , nu har man fått kapital till nyinvestering och dom äldre fordonen säljs av till en ny aktör på marknaden . Bussarna rullar alltså vidare hela sin livslängd och dessutom behålls färgen, endast namnet byts ut .
28 år senare ....
En driven kille beslutar sig för att starta eget , bussbranschen verkar vara en kul idé, så han införskaffar dator, skrivare, mobiltelefon/mobiltelefoner. Ordnar med tillstånd och får sitt företag att bli verksamt. Han går med i en sammansvärjning eller förening som det nu så vackert heter och efter en kort tids arbete så vinner man ett anbud . Eftersom att han är ny på marknaden så vill han givetvis vara med på trafiken och tänker då köpa några äldre fordon men NEJ, han måste köpa nya fordon eftersom att kraven är så hårt ställda . Alternativ två är att det går att köpa begagnade bussar men då måste dom lackas om i rätt färger . Dock finns det ett problem och det är att kravena på anbudsbussarna gör det omöjligt för honom att använda dom i beställningstrafiken på helger och lov, så han måste även inhandla en turistbuss för att klara sitt underlag. Bussarna drivs nu med miljöklassad diesel vilket innebär sämre smörjning och detta kräver mer underhåll vilket i sin tur genererar högre kostnader och mer material . Dessutom krav på sig att miljöcertifieras där soporna skall sorteras i minst fem fragment i detta område. Sopbilarna får köra i skytteltrafik .Utöver detta så ställs det krav på att allt skall dokumenteras och sparas så att det finns tillgängligt för personal och tillsynsmyndigheter, han beslutar sig för att göra detta i pärmar och många pärmar blir det . Hela tiden droppar det in uppdateringar som måste skrivas ut och sättas in, egna protokoll skall göras, undersökningar etc etc , oj oj oj vad papper det blir . Dessutom går det en del bläckpatroner till en början innan han köper en laserskrivare , kostnaden per kopia blir mindre men efter ett tag så är det ganska stor förbrukning även på dessa patroner . Elkostnaden har också stigit ser han pga mer förbrukade kilowattimmar. Årena rullar på och med jämna mellanrum dyker det upp en lastbil på garageplan med AD-blue som krävs i dom nya bussarna . Avtalet löper mot sitt slut och nu har det gått 8 år . Dags att sälja bussarna och investera i nytt men ... problem uppstår då miljözonen har gått ut, andrahandsvärdet är obefintligt samt det har uppkommit nya och modernare krav som gör att bussarna är obrukbara i Sverige, myndigheterna hävdar att det är miljöförstöring att köra vidare med bussen . Enda utvägen är att sälja den vidare till något U-land eller nation som är på uppgång . Bussen rullar vidare i detta land och så småningom kommer den tillbaka till Sverige på tursitresor..... Och den egna lilla företagaren hemma i Sverige måste investera i nya fordon igen för att få fortsätta med sin trafik . Detta skapar jobb och det är bra , det finns många människor i världen som arbetar med att ta fram nytt material nu för att tillverka dem nya fordonen . Bussarna lackeras enligt kraven men till skillnad från tidigare har kraven hårdnat och det måste installeras massa onödig utrustning i bussen som troligtvis aldrig kommer att användas . Bussen har blivit tyngre, trots att man fått ner bränsleförbrukningen på dem nya motorerna nu så är den ändå ganska hög med tanke på att fordonets vikt och längd har ökat markant . Han kör vidare och märker att marginalerna har minskat och efter ordinarie anbudsår så kan han inte köra vidare och beslutar sig för uppsägning av avtalet, bussarna är nu 5 år gamla, alltså 3 år kvar på miljözonen och då är dom säljbara . Den slussas vidare till en annan aktör på marknaden och nu blir det omlackering så att den passar in i denna del av Sverige .
Detta är bara några få exempel och i stora drag men märker ni vart jag vill komma?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar