fredag 6 februari 2009

Kartellbildning på Västkusten ?

Hade ett par lustiga samtal idag från en potentiell kund, i samtal nummer ett ville hans pensionärsförening ha en offert på resa över dagen till Tidaholm , jag frågade efter datum och svaret blev 12 maj . Grrrrrr , då förklarade jag att han är ganska sent ute och det kan bli svårt med buss om dom skulle dröja med eventuell bokning . Han var totalt oförstående och jag kände ganska omgående att jag får slänga ur mig ett pris bara så vi inte behöver argumentera om högsäsongen i maj . Eftersom att föreningen var en kund jag kört förut så fick det bli en liten rabatt , hans svar blev : Herregud är det kartellbildning eller? Då hade han fått ytterligare ett pris som var exakt som mitt och det är ganska förvånande här nere men han hade också fått ett pris som var så lågt att det inte gick att konkurrera med så mitt svar så här i efterhand hade inte spelat någon roll för jag hade aldrig fått köra ändå ! En annan kund idag jämförde min offert med en annan budgivare och det handlade om en totalsumma kring 35.000:- , nä du är för dyr sa han och då skilde det 436:- på det beloppet . Det konkurrerande bussbolaget då hade offererat en buss av 1998 års modell, allvarligt talat när skall kunderna förstå att man får betala lite extra om man vill ha kvalité? Som ni märker har det varit en kämpig dag men jag känner mig ändå ganska nöjd, min goda kollega på Nordiabuss lejde in mig i nästa vecka med 3 fordon och det var mycket välkommet eftersom att det i princip råder stiltje hos mig under februari loven .

I övrigt när det gäller min följetång så har det däremot varit nederlagens dag trots uppmuntrande mail ifrån uppmärksamma bloggläsare i både Småland och Göteborg . Mitt projekt är inte helt lagt på is ännu, det återstår några få möjligheter och dessa måste prövas men beskedet från Tagene Bilprovning säger att det är ett fordon som genomgått för mycket förändringar och därför i princip kommer bli omöjligt att typbesiktiga som buss, inte ens som Taxi trodde den mycket vänliga mannen som hade åtagit sig mitt uppdrag . Dock är inte sista ordet sagt ännu utan jag ger det några ytterligare dagar . Dom nationella bestämmelserna som vi har i Sverige strider mot EU-s bestämmelser och det är här problemet uppstår . Den 19 april (tror jag) skall det bli ändringar enligt ryktet och efter det datumet så skall allting bli enklare genom att samma regler skall gälla överallt vilket i sin tur innebär att fordon skall kunna flyttas över gränserna med så lite papper som möjligt . Vi får hoppas att det blir så kära vänner , det skulle gynna bussbranschen !

Hela den här historien har dock givit mej ett mål under 2009 och det är att jag skall göra något som ingen annan i branschen har vågat tidigare och det skall bli mej ett nöje att knäppa myndigheterna på näsan om jag verkligen lyckas !

Inga kommentarer: