torsdag 5 februari 2009

Bilprovningen - var god dröj

Har idag suttit en stor del i telefonmöte med svensk bilprovning angående mitt projekt att registrera ett fordon med 9 platser under 3,5 ton som buss , detta är stört omöjligt att få svar på om det går eller inte . Man vet inte vad som gäller nationellt och hur det ställer sig mot EU-s bussdirektiv , om inte den svenska myndigheten som står för all inregistrering av nya fordon kan svara på frågan, hur skall jag då få reda på svaret? Det finns ytterligare ett alternativ kvar och det är att registrera fordonet som taxi med 8 platser och sedan skaffa både taxitillstånd och taxileg för att få framföra det . Dock skulle jag gärna se att en bussregistrering gick igenom för jag vill inte hamna i taxinäringen , ryktet där är sämre än i bussbranschen ! Det jag vill veta är om det går att få bilen typgodkänd som lätt buss? Vilka krav gäller? Vilka åtgärder måste jag göra för att lyckas? Ingen av frågorna får jag svar på .... Fordonet är godkänt för taxinäringen om man väljer 8 platser men jag vill ha 9 , det kan inte vara något problem eller?

Inga kommentarer: