torsdag 12 februari 2009

Nr 153 - Årgång 14 - Äntligen är den här

Äntligen kom den då i brevlådan, tidningen Bussbranschens första nummer för år 2009 , dock fortfarande inte så upphetsande att jag gör som Kjell-Inge på Stigenbuss och tar den med in på toaletten. Det fanns en hel del intressanta inlägg och uppslag, såg även en kommentar från undertecknad och nu tror jag snart att jag får vakta min tunga . Inget går den käre Wilmarsgård obemärkt förbi , tyvärr brukar det bli så att jag bara förvärrar min situation genom att aldrig hålla tyst , återstår att se om nu kontrollerna ökar igen ! Några korta kommentarer till innehållet ....

Det verkar som om man äntligen åtminstone utarbetat en grund för att släppa kollektivtrafiken fri och detta är nog det bästa som kunde hända Sverige . Nu kanske det blir ordning och reda igen även om det kommer ta ett antal år .

Håller helt med om att Skattebetalarna inte skall vara med och sponsra ett franskt företag som dessutom går med förlust på samma sätt som att jag inte vill vara med och sponsra det kommunala bussbolaget i min kommun som dessutom konkurrerar med min egen verksamhet. Nä avreglera dom kommunala bussbolagen är min åsikt !

Hör man på nyheter och läser tidningar så ser vi att det verkligen går uselt för Volvo men glädjande nog så verkar det nu som om man fått en stororder till Australien samt man jobbar aktivt på marknaden i Nordamerika . Även om jag inte gillar Volvo så vill jag att det blir ett uppsving för koncernen .

Stefan Carlén och hans mannar (kvinnor) tar nya tag och modifierar det gamla anrika företaget Säfflebussen , jag gillar verkligen Stefan Carlén, försöker att vara kreativ och hitta nya möjligheter . Jag vill se fler av hans kaliber i bussbranschen !

Bussbolagen tjänar för lite - Där är däremot en artikel som får mig att brusa upp lite , hyffsat skriven och jag förstår tankegången men man är alldeles för snälla mot kreditinstituten som har försatt många i situationen genom dåliga villkor . Alla bussbolag tjänar inte dåligt vill jag tillägga utan det finns en del som går bra och då kan man undra vad dom gör för fel? Eller är det bara tur? Knappast , om man vill ha en framgångsrik verksamhet med bra vinst så krävs det hårt jobb, ekonomiskt sinne och förmågan att se problemen innan dom uppstår . Här brister det i Bussbranschen och den enkla anledningen är - Dålig generationsväxling, icke ekonomi intresserade, ej mottagliga för nya idéer , ja jag kan hålla på hur länge som helst med argument varför många åkare gör förlustresultat . I stort en bra artikel som jag tycker ni ska läsa !

Stora Trafiksäkerhetspriset?
Personligen så har jag ingen aning om hur det har gått till men det Ramkvilla gör är inget nytt , hos mej har det pågått i allafall 5 år, vem är det som utser kandidaterna? Visst fick jag ett brev hit också men antar man inte får utse sig själv eller då detta skulle ses som jäv? Annars får jag nog säga att det finns många bussbolag i Sverige som skulle förtjäna priset på samma sätt eller kanske förtjäna det ännu mera . Nä när det gäller detta pris får man nog hitta ett annat system med andra kriterier om man skall få trovärdighet !

Zonda förlorade plagiatstriden med Neoplan och i dessa tider när vi kan läsa om Claus Bays valuta affärer så var det väl ändå lite tröst med ett skadestånd på 25 miljoner kronor till koncernen !

I avsnittet funderingar så var det inte heller så mycket nytt , saker jag tidigare tagit upp i bloggandet som att t ex ha vakter/värdar ombord på bussarna för att minska rånrisken mm

Om vi bortser en stund från denna fantastiska tidning och istället koncentrerar oss på obehagliga rykten som gäller upplägg av arbetstiderna hos vår största leverantör av bussresor i Sverige . Där borde nog myndigheterna gå in och kontrollera dels upplägg av resor samt kontrollera arbetstiderna hos dom som utför dessa . Att köra med svenska, tjeckiska chaufförer om vartannat , ha dygnsvilan i bussen eller på en parkeringsplats med en tvättborste i handen är icke helt lagenligt . Dessutom vill jag betrakta detta som rent trafikfarligt då skärpan hos dessa förare minskar om man inte är pigg och fräsch när man framför sitt fordon . Villkoren man ställer från resebyrån och bussbolaget bidrar till att man blir skyldiga mot en rad olika åtalspunkter , det värsta av allt är alla resenärer som tror att dom reser med en säker och laglydig transportör . När Scandorama fick problem hoppades jag på att bolaget skulle försvinna , för bussbranschen hade det varit bäst ! Nu får vi avvakta och se vad som händer med detta företag och hur man tänkt fortsätta verksamheten!

Inga kommentarer: