måndag 16 februari 2009

Bank KRIS skapar finans KRIS

Något lustigt som har förundrat mig den senaste tiden är hur bankerna tänker angående finanskrisen eller lågkonjunkturen , dom tror allvarligt talat att den beror på oss konsumenter och på arbetslösheten men faktum är att det är bankerna som är dom största bovarna . Om inte dessa institut ändrar sin policy och sitt synsätt så kan det snart komma att bli riktigt förödande för Sverige . Dom tror att ekonomi är deras starka sida men i själva verket har man nog missuppfattat vad ekonomi innebär . Genom att strypa alla möjligheter till finansiering för företagen så försätter man hela landet i en sits som kan bli svår att ta sig ur istället för att göra tvärtom och satsa för att påverka konjunkturen åt andra hållet, dock skall man inte vara dumdristig och låna ut pengar till höger och vänster . Man måste ha hjärnan med sig och satsa på det som är rätt , detta lönar sig i längden ! En bank vill gärna vara med och dela på kakan när konjunkturen går spikrakt uppåt för då ser man inga risker alls och intäkterna rullar in men när konjunkturen viker så kan man helt plötsligt kanske förlora en slant vid en ev. konkurs och då drar man istället i handbromsen och försämrar villkoren . Man safar upp sig själva på ett sätt som får mig att må riktigt illa . Har jag bara banken med mig som stöd när det går bra och inte annars så är det inte en bank att lita på , är inte banken lojal i både med och motgång så kan dom inte heller räkna med att kunderna stannar kvar . Jag vill ha fri konkurrans på marknaden och jag ser gärna att fler utländska banker tar upp kampen så villkoren förbättras . Jag har tur som sett om mitt hus och omgett mig med folk jag kan lita på och det är folk som har fattat galoppen med affärer , utan affärer så stannar Sverige !

Inga kommentarer: