torsdag 19 februari 2009

Tele2 säljare ställd ?

Återigen en säljare på linjen , idag ville den kära Daniel från Tele2 sälja in 3G abbonemang från Tele2 vilket jag för tillfället inte var speciellt intresserad av då jag redan är uppbunden till en konkurrent . Inledningsvis försökte jag förklara detta men han gav sig inte och ger man sig inte får man en diskussion kan jag lova . Hans argument var att man sände med en Ericsson telefon anpassad till 3G helt gratis , jag försökte förklara för honom att den knappast kan vara gratis utan att det finns någon någonstans som tjänar pengar just på att han skickar med telefonen, givetvis köpte han inte mitt snack utan hävdade fortfarande att den var gratis . Då sa jag till honom att plocka bort telefonen från erbjudandet så kan vi istället pressa priset på abbonemanget men detta gick ju givetvis inte heller för det fanns ju någon som ville sälja telefonen med abbonemanget . Återigen förklarade jag att det inte finns någon som ger bort telefoner gratis utan att dem är en del av abbonemanget vilket gör telefonen till en kostnad som i sin tur någonstans blir debiterad som en post dvs någon tjänar pengar på den . Talade även om för honom att jag inte tror det är helt lagligt att ge bort en vara för då skall det skattetekniskt klassas annorlunda och detta hade han inte tänkt på sa han . Nu vet jag inte om det stämmer men när jag nämnde skattetekniskt så gav han sig i allafall, så ett tips med jobbiga säljare - använd termer dom inte förstår och lär sig i säljutbildningen , få dom att känna sig osäkra även om det du säger inte stämmer . Ingen vill göra affärer med en motpart som är mer insatt och bättre påläst, då kan man lätt hamna i klistret , ha ha ha ! Undrar vad jag ska svamla om nästa gång en säljare ringer?

Inga kommentarer: