onsdag 18 februari 2009

Reinfeldt - Sahlin 1-0

I matchen kring GM koncernen och deras handhavanden med SAAB så kan vi nu konstatera att det står 1-0 till Statsminister Reinfeldt . Hur Mona Sahlin ens kan komma på den korkade idén att begära att vi skattebetalare dvs Staten skall gå in som ägare bara för att rädda den del av GM som går dåligt är förkastligt . Jag blir så jäkla förbannad när jag läser sådant , vad skulle det ge för signaler till resten av företagarna ute i landet? Äh va fan vi kör på och klarar vi det inte kan ju alltid staten köpa oss . Det är ju samma stil som bankerna kör med och detta gör mig så förbannat irriterad . När det går dåligt, när det krisar på olika sätt, det är då man måste vara kreativ och hitta andra lösningar . Att bara begära hjälp från Staten är den absolut sämsta lösningen, det bevisar ju bara hur snett ute man är . Jag är fullt medveten om alla människor som drabbas i Trollhättan, jag är också fullt medveten om alla andra människor som drabbats i övriga landet när nedskärningar och nedläggningar gjorts bara dem två senaste åren . Skulle inte Staten gått in här med i sådanafall och hjälpt dessa? Svaret är nej såklart , om vi ser till historien så är det tyvärr så här det funkar och livet är inte alltid rättvist men i motgång och lågkonjunktur så tvingar man fram kreativitét och i SAAB-s fall borde man rensa ut i ledningsleden först och främst för det är där problemet ligger just nu , man är alldeles för trötta och oinspirerade . Personligen är jag helt övertygad om att SAAB skulle kunna komma på fötter igen med rätt drivkraft bakom, en ny affärsidé som funkar och att man är konsekvent i målet man jobbar för . GM tar nu den enkla lösningen och man vill bara bli av med den del av verksamheten som drar ner resultatet och vilken annan företagare hade inte velat det? Nä, det är ni själva som försatt er i situationen och nu får ni även reda upp den anser jag . Utan att skryta så har jag en idé som skulle kunna funka för SAAB men det hade krävts en viss satsning ... Alla underleverantörer som drabbas tycker jag oerhört synd om men där har man väl lite sig själva att skylla med, kan inte grunda en verksamhet inriktad på bara ett företag att sälja till . Om Staten går in i SAAB så gör man ju ändå bara konstgjord andning, gör man inget drastiskt så kommer det förr eller senare ändå gå åt skogen så det vore att kasta pengarna i sjön . GM - ta Ert ansvar ...

Inga kommentarer: