söndag 22 februari 2009

Söndagstankar

Ytterligare en vecka i mitt liv har passerat och som vanligt har jag en hel mängd funderingar som surrar i mina hjärnhalvor, lite av dessa tänkte jag nu dela med mig av här i offentligheten !

Vinterdäck på framförallt lastbilar - vad händer?
Igår kväll fick vi snö på västkusten , ganska mycket snö faktiskt och genast fick lastbilarna problem , man klarade i flera fall inte ens att komma igång på plan mark, drivhjulen bara spann . Dessa lastbilar med för mej oansvariga chaufförer rullar på våra vägar , jag är inte förvånad över att olyckor händer och dom händer ofta tyvärr . Lagstiftningen måste bli mycket tuffare, kontrollerna måste bli fler och böterna högre . Lekstugan i åkeribranschen måste få ett slut och en sista sak , sluta gnäll på att det är dom utländska ekipagen som är dom stora bovarna för det jag bevittnade igår var svenska lastbilar .

Äntligen har man utarbetat ett förbud mot lastbilar innanför vallgraven i Göteborg, det kommer bli som en dröm att vistas där nu både med och utan buss, inte längre några tradare som korkar igen eller står illa parkerade . Inga avgaser som spyr ut vid deras långa tomgångskörningar . Tänk om ett förbud mot gamla bilar också kunde införas så att alla var tvungna att åka kollektivt in till centrum? Vilken fin miljö vi skulle få!

Är det någon som har planer på att investera i en ny bil så tror jag att man kan göra ett riktigt klipp när det gäller SAAB ! På tal om hela den soppan så tycker jag att Statsminister Reinfeldt gör helt rätt som inte finansierar krisen! Mona Sahlin däremot är helt ute och seglar som vanligt , den kvinnan är inte bra för Sverige så jag hoppas innerligt att hon aldrig kommer få någon makt .

Som jag tidigare berättat har jag läst mycket lagstiftning den senaste tiden och gjort forskningar utifrån detta, resultatet är förödande för alla delar inom åkerinäringen och det spelar ingen roll om det är buss, lastbil eller taxi . Man kör med fordon utan tillstånd, man kör sina fordon på fel tillstånd och ibland saknar man t.o.m trafiktillstånd helt . Detta är skrämmande men det är en verklighet vi lever i , vi får hoppas på att finanskrisen kanske kan slå ut en del av dessa företag så att dom seriösa kan få en ärlig chans att utvecklas och kanske t.o.m expandera .

På tal om lagstiftning så är den otroligt luddig och ingen vet riktigt vad som gäller, detta är också skrämmande . Myndigheterna talar emot varandra, branschorganisationerna är inte överens och hur sjutton skall vi åkare då kunna veta vad som gäller? Hur svårt kan det vara att skriva paragrafer som alla förstår?

Tidigare i veckan hade jag med ett citat av William Hazlitt och Ni som inte förstått innebörden i denna text uppmanar jag att ni ska läsa det en gång till för det är så sant och så enkelt .

I övrigt så bloggar mänskligheten på och vi kan läsa om Blondinbellas senaste eskapader i kändislivet, Göran provar skidutrustning på kontoret, Alex och Katrin bloggbråkar som vanligt , ibland kan det komma en uppdatering på den fina sidan Swedenaway där Johan gör vad han kan för att locka svenskarna från soffan till verkligheten på Sveriges bortamatcher . Robert Laul den gamle Ljungskile bekantingen är en av favoriterna och skriver både bra och roligt emellanåt .

Veckan som kommer är en intensiv sådan med många programpunkter för min del , det skall shoppas, en del möten, jourer och en ny plan skall utarbetas för framtiden eftersom att mitt projekt snart förhoppningsvis är i hamn , inte alls många detaljer kvar nu innan jag stolt kan presentera min idé . En idé som kan få en del att tappa hakan , en del trillar av stolen, några tycker bara jag är korkad och en del blir säkert glada för dom ser kanske sin chans att sparka lite extra på mej om jag inte lyckas . Jag skall dock inte ropa Hej ännu för mycket arbete återstår innan jag kan säga att allt är klart om det nu blir klart vill säga ! Puh, det är en riktig soppa .

Inga kommentarer: