måndag 2 februari 2009

BR svarar på mail

Då fick jag svar från Tommie Westerlund på BR angående kostnaderna i samband med seminariet dagen innan premiären på TUR mässan och det var som jag trodde en moderator vid namn Ulo Maasing som kostar en tredjedel av vår anmälningsavgift och dem övriga 2 tredjedelarna var statistik och tankesmedja . Allvarligt talat, personligen så tycker jag att detta är fel . Kan man inte hitta ett program som är bättre när vi ändå skall betala så stora pengar? Borde inte BR stå för kostnaden när det gäller medlemmarna åtminstone? Kunde inte den annars så frispråkiga Anna Grönlund agerat moderator själv med tanke på att hon redan är avlönad av BR , troligtvis befinner hon sig väl ändå på plats i Göteborg så kostnaden känns onödig. När det gäller kostnaden för statistiken så borde väl BR ha med denna i sin budget redan och därmed är den väl redan betald av våra medlemsavgifter? Trots allt så borde just denna bit vara väsentlig för BR-s del. Nu tänker jag ändå gå på seminariet och betalar därmed nästan 1600:- för att medverka och givetvis kommer det en uppföljning efteråt där jag analyserar program samt kostnader . Bussbranschens Riksförbund känns inte som ett nyskapande förbund utan det känns förlegat och hämtat från 80-talet , personligen så tycker jag att det borde bildas ett alternativ, varför inte återuppta gamla BRA igen eller ett förbund som värnar mer om alla sina medlemmar .

Svaret från BR löd såhär .....

Det är tredje gången vi arrangerar en särskild dag för researrangörer utöver TUR-mässan och Persontrafik. I samband med arrangemang och dess innehåll uppstår alltid kostnader. I år avser kostnaden följande poster där vi inte hittat annan finansiär:

Scandinaviant travel trend survey - ligger till grund för BRs tankesmedja
Moderator
Statistik från rese- och turistdatabasen för svenskarnas turistresor 2008

4 kommentarer:

Anonym sa...

På dom bara

Bussbloggen sa...

Nä men allvarligt talat ... det är mina medlemsavgifter man leker med ! Jag tycker det är vårdslöst

Anonym sa...

Kostar herr Maasing en tredjedel av avgiften, eller är han en av tre kostnader? En väsentlig skillnad.

Bussbloggen sa...

Det fick jag bevisligen inte svar på men övriga kostnadsposter kan väl knappast vara så dyra eller? Så jag drar slutsatsen att det är den mänskliga faktorn som kostar pengar .... Troligtvis finansierar avgiften även lönen till BR anställda som skall agera på mässan men detta vill man inte offentliggöra tror jag !