söndag 14 december 2008

Uppretad bussresenär slog till ....

Skulle inatt köra hem ytterligare ett julbord från Göteborg , en väldigt överförfriskad resenär i 55-års åldern vinglar mot bussen med god hjälp från sin fru som stöttar upp honom så han inte ramlar omkull . Eftersom att jag sett många berusade människor i min buss som inte klarat av resan hem, så såg jag det som min plikt att fråga mannen lugnt och sansat hur han mådde? Vilket han givetvis inte tålde, att en yngre man i sina bästa år frågar om han är för full , han började käfta emot och menade på att , jag citerar "Du är bara busschaufför, sätt dej och kör bussen, så sköter jag mig själv" slutcitat . Och det var ju just detta jag var orolig för , hur han skulle sköta sig, så därför frågade jag hans fru som känner mannen bäst av alla ... Fixar han det här utan att må dåligt nu? Lita på mig blir svaret , jag ser till att inget händer . Vad bra tänkte jag och slutade grubbla över fyllan , dock hade mannen fortsatt grubbla och eldat upp sig själv såpass mycket att han inte kunde hålla sig , han vinglade fram till min förarmiljö eftersom att vi fortfarande stod stilla och började tjafsa, rätt som det var kom det en öppen handflata svingandes genom luften som träffade mej över vänstra öra och kind , Gissa om jag blev förvånad? Kände hur min kropp stelna till, hur det började ryka ur mina öron och jag ville inget hellre än kasta av fanskapet men plötsligt hejdade jag mej, beslöt mig istället för att lugnt och sansat förklara att man inte gör som han nyss gjorde , denna metod funkade faktiskt och mannen satte sig ner igen . Man måste kunna tåla att folk frågar om man är för full och min fråga är om polisen ställt samma fråga, hade han då klappat till dem med? NEJ självklart inte och detta tar jag som att han inte respekterar mitt yrke och min arbetsmiljö , skillnaden mellan mannen och mej är att han glömt vad han gjort idag och jag kommer ihåg det !

Inga kommentarer: