onsdag 17 december 2008

Konkurrenterna sätter min prisbild !

För andra gången på mindre än 18 timmar får jag pruta ner mitt eget pris 8-25% för att få körning , för mej som företagare är det mycket intressant hur mina konkurrenter räknar och ibland är jag osäker på om dom ens har batterier i sina miniräknare för priserna dom kommer fram till gör dem inte speciellt rika . Det roliga är att kunderna ringer hit och vill att vi ska köra och undrar om jag då kan ha samma prisbild som konkurrenterna runt omkring , är priset bara likvärdigt finns det inga alternativ för dem att åka med andra bolag . Detta är en oerhört svår situation att aldrig få göra sin egen prislista , rimligtvis borde prisbilden i bussbranschen vara likvärdig över hela landet för vi som kör med nya fordon har ju samma kostnader i form av kapital, räntor och löner eller nja löner är väl det området där konkurrenterna kan spara pengar och på så sätt pressa prisbilden för alla betalar ju inte vita löner så som vi ! Jävligt irriterande att andra använder sina anställdas löner som förhandlingssak . Hur ska vi någonsin få ordning på den blödande ekonomin i branschen om vi inte börjar ta betalt , det roliga i sammanhanget är att mina största konkurrenter är delägare i samma bolag som jag själv och från början var det inte alls det som var tanken . I det bolaget skulle vi arbeta tillsammans och hjälpas åt, nu är vi istället bittra fiender på beställningsmarknaden . Faktum är att jag njuter av situationen som uppstått och tycker den är underbar att hantera men det är tråkigt att konkurrenterna plockar bort dem små marginaler som finns, mina bästa samarbetspartners finns utanför kärnan och det känns skönt att ha sådana kompisar . Jag känner mej väldigt ensam i organisationen , det verkar som om jag är den enda som vill förändra och göra något, är jag den enda som vet vad ekonomi innebär? Men ensam är stark och jag är starkare än någonsin , Watch your back !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gjorde du vid dessa två tillfällen? Sänkte du priset och fick körningarna?

Bussbloggen sa...

Mycket intressant fråga !
Ibland är det faktiskt inte värt det , att sänka sig till den lägre nivån alltså ! Vill kunderna resa med dej så betalar dem några hundralappar ytterligare om man bara förklarar vad dem får för pengarna och det gjorde jag ! Kvalité framför kvantitét