tisdag 16 december 2008

GRATIS REKLAM PÅ GOOGLE

Läser i det senaste numret av "Trafikforum" som förövrigt är en tidning för kollektivtrafiken och dess huvudmän och inte så mycket för oss andra bussbolag som har ett brett spektrum . På sidan 10 kan vi läsa om Niklas Linderssons vrede när det gäller SJ´s sätt att marknadsföra sig på bekostnad av Y-buss . Det är en lång artikel där man beklagar sig över att SJ använder sig av ojusta metoder i och med att dem köper sökord på google, kortfattat innebär det att söker man på buss, så kommer SJ upp som en sponsrad länk . Söker man på Y-buss däremot kommer Stena Line, Lokaldelen bl a upp som sponsrade länkar . Här blir jag lite konfunderad , om någon hade velat synas ihop med mitt företag, så skulle jag se positivt på detta , det skulle ju innebära att det fanns en vinst att synas tillsammans med mig och jag skulle personligen utnyttja situationen till min fördel på olika sätt . SJ är ett anrikt företag och ett av dem största , för att nå SJ´s perronger behöver man ofta buss eller andra transportmedel . Om det däremot hade varit porrlänkar som dykt upp på google, så hade jag sett annorlunda på situationen men man skall dock inte förkasta porrens betydelse , det är ett av världens mest sökta ord på nätet, så är man bara ute efter trafik till hemsidan är det ingen dum idé . Y-buss kanske skulle köra samma metod som SJ och köpa sig fram på nätet . Måste slutligen säga att jag har förståelse för både Y-buss och SJ när dom argumenterar men jag tycker man skall se helheten istället . Om jag googlar Ljungskilebuss, vad kommer upp då? ha ha ha , "Se flygfoto över Ljungskile" , hur stolt kan jag vara över det?

Inga kommentarer: