fredag 5 december 2008

Nu jäklar bubblar det i kroppen ! (igen)

Tänkte återkoppla till Bussbranschens flathet gällande att ta betalt för sina tjänster , anledningen är att vi ofta bjuder på kilometer och vår privata tid. Exempel ... Kör en grupp från punkt A till B , kanske sent en torsdag kväll eller lördag natt , ofta får vi då frågan ... "Kan du inte bara ta svängen om?" eller "kan du inte bara stanna där?" , hur många i branschen tar betalt för extrajobb som läggs ner? Om vi ser till mig själv så gör jag faktiskt det och det genererar både ris och ros men det gäller att vara tydlig . Säg att vårt timpris är 1000:-/tim netto , vi ställer upp på en liten omväg och gör ett par extra stop, totalt 15 - 30 minuter extratid för jobbet . I praktiken innebär detta ett tillägg på fakturan med minimum 250 - 500:- netto , sett över ett helt bokslutsår så blir det mycket pengar som många bara bjuder på tyvärr , enbart för att vara snälla och tillmötesgående . Varför? Jag råkade ut för ett sådant exempel igår kväll och meddelade då kunden att all extrakörning och extratid debiterar jag extra , svaret från kund blev "NEJ, det kan du inte debitera för då stryper min chef mig, vi har redan spräckt budgeten och som du vet är det finanskris och sparkrav nu" . Allvarligt talat sa jag , jag lever ju i samma kris som ni och min tid kostar också pengar precis som er .
Tog ett exmpel med ICA , om jag står i kassan och har betalt 4 liter mjölk , en kostnad på 24 kr, precis när jag betalt kommer jag på att jag vill ha tuggummi så jag tar ett paket och slänger fram , expediten bjuder inte på detta utan vill ha 11 kr ytterligare självklart . Samma gäller här , all extrakörning och väntetid debiteras ! Vi inom bussbranschen är precis lika mycket värda som alla andra eller har jag fel?

Inga kommentarer: