söndag 28 december 2008

Bussbränder - Härliga försäkringspengar (för vissa)

I dessa kristider så har jag en teori som väcker uppmärksamhet men det är en teori som jag tror existerar, dock kan jag inte bevisa den . Jag vet att man i linjetrafik räknar kapitalet på bussarna så att restvärdet inte följer den verkliga värdet på bussarna , man har också avskrivningstider i branschen som inte följer begagnatmarknaden vilket sammanfattningsvis innebär att många gör förlust om man tvingas försöka sälja sina fordon . Man gör detta för att kunna räkna ner sina avtal och få ett bra utpris till kund. I dagens Bussverige kan detta få katastrofala följder eftersom att branschen blöder , ett företag som redan har kris kan gå omkull om man tvingas sälja därav så tror jag faktiskt att ett flertal fordonsbränder kan förklaras . Försäkringspengarna är mycket bra att få , tyvärr drabbar det övriga i branschen genom höjda premier . Nu vill jag poängtera att teorin inte har med nedanstående inlägg att göra eller något annat inlägg på min blogg , vet bara att vissa bussägare känner en lättnad när något äldre fordon brinner . Det blir ju rena vinstaffären för dem , detta är bekräftat genom samtal jag haft med någon som är drabbad . Inte det att man tänder på själv kanske men man blir mindre noggrann med underhållet ju äldre fordonen blir . Tyvärr är det dem stora anbuden som gjort att vi fått denna utveckling , oerhört tråkigt och ledsamt att vissa bolag måste resonera på detta sättet . Vi kan ta ett exempel där anbudet är räknat på 8 år, man har en avskrivning på 11 år samt ett restvärde på 20% efter dessa år . Vi pratar om en linjebuss som är totalt värdelös efter dessa år och man skall vara glad om skroten vill ha den . För ett företag med många bussar i samma avtal får detta katastrofala följder ekonomiskt sett, mångmiljonbelopp går förlorade ! Kan man rädda lite ekonomi genom att få ut försäkringspengar så tror i allafall jag att vissa kan tänka sig detta . Vet att min teori väcker uppmärksamhet , vet att den upprör men tar man inte åt sig av den, så kan ni bara lämna den till att vara en teori . Ber Er kanske vara lite uppmärksamma på vilka sorts bussar som ofta brinner , finns det någon som drabbas återkommande, är det nya eller äldre oftast som får totalskador? Jag ser ett mönster , gör ni? Jag vill få ett slut på alla bussbränder eller åtminstone en rejäl minskning men för att få till detta så krävs det att försäkringsbolagen gör sina regler på underhåll tuffare, det krävs att man kanske ändrar reglerna så att återkommande bolag som drabbas får höjda premier istället för att höja för hela branschen , det måste få kännas i plånboken så att man inte brister i underhållet . Alla kan drabbas och alla drabbas mer eller mindre av olyckor och bränder men för dem bolagen som är överrepresenterade så bör man agera!

7 kommentarer:

Janne Svendsen sa...

Hej.
God Fortsättning!
Ville bara tala om att det är mycket roligt att läsa din blogg.
Det är ofta man drar på smilbandet, men det bästa är att det ligger ngt i det du skriver.
Det hade varit kul att ha dig som arbetsgivare.
Jobbar idag på Borås lokaltrafik.
Ha det gött som dom säger på Västkusten

Bussbloggen sa...

God fortsättning på dej själv du glade Boråsare ! Härligt att se mitt skrivande nått utanför kommungränsen och att fler får upp ögonen för mina ibland inte helt renrasiga tankar . Som du märker så ligger det nästan alltid en allvarlig ton bakom mina mer seriösa inlägg men försöker ändå skriva på ett lättsamt sätt . Dock vill jag nå ut med mitt budskap och sätta större press där jag anser att det behövs , ibland känns det som om man leker med både liv och skattepengar . Om du inkommit sent i mitt bloggande så kika gärna i historiken där jag bl a behandlar löner och andra villkor för er som arbetar . Dock kan jag väl säga att jag ibland är en dålig chef och inte alls säkert du skulle klara av mej som arbetsgivare . Jag är för snäll oftast och tillåter lite för mycket lekstuga , jag har svårt för att ryta till åt anställda utan går istället iväg tyst och grubblar . Det kan ofta bli ändringar i körordrar för jag anser att det skall vara rätt gubbe/kvinna på rätt plats och jobb dyker ofta in sent , lite dålig med planering och detta kan skapa irritation ibland . Man måste nog vara hos mej ett tag och lära känna mig för att veta hur jag fungerar . Har haft nyanställda som gett upp efter 2 månader eftersom att dem inte är vana vid arbete . Jag kräver mycket av mitt folk , att gå och dra benen efter sig men ändå ha fullt betalt får mig på dåligt humör . Tid är pengar .... Som du märker är jag tyst, tuff och alldeles för snäll men ställer man upp på mig så ställer jag upp tillbaka .

Anonym sa...

Att någon förare eller företagsledare skulle "tutta på" bussar i trafik är väl något långsökt Daniel?

F.ö så saknar väldigt många av dina kollegor försäkringar utöver det som stadgas i lag.

Bussbloggen sa...

Till Lars Ödlund !
Nu skrev jag inte att någon eldar upp sina bussar med avsikt men gå in och kolla i statistiken vilka bolag som ofta drabbas och vilka bussar som drabbas, du ser ett mönster ! Det går inte att sälja gamla linjebussar idag, ett störrebolag skulle gå i konkurs om man inte fick ut försäkringspengar under årens lopp, äldre bussar kommer alltid brinna så länge man räknar med restvärden långt över det normala i anbuden . Personligen så har jag i mina kalkyler för anbuden räknat på restvärde 0:- när avtalen löper ut, alltså ej räknat med optionsår. Restvärde likaså, så därför har jag ingen panik om man loosar ett avtal. Till skillnad från bolag som kanske står med bussar som är värda 0:- i verkligheten men har ett restvärde på 500.000:- , Tänk då om man har 20 bussar som löper ut samtidigt, skulle du vara ledsen om du fick ut försäkringspengar på några fordon då?
Du får absolut tycka det är långsökt men gå ut och fråga dem anställda som dagligen kör med dessa äldre fordon och hör vad dem anser om underhållet .

Dock håller jag med dej om det dåliga försäkringsskyddet för det är katastrofalt att man drar in på dessa kostnader , det borde vara straffbart . Personligen så anser jag att det är en skyldighet mot alla resenärer att ha fullvärdigt skydd , våra gåster förväntar sig att vi har det . Vet man om någon eller något bolag som satt det i system att inte ha lagstadgade försäkringar, så skall det beivras. Detsammma gäller resegarantin till kammarkollegiet där det är ett fuskande utan dess like har jag förstått . Vi är inte världsmästare och det är mänskligt att fela, det gör alla människor men att systematiskt fela för att spara pengar är kriminellt !

Anonym sa...

Angående bussbränder/försäkringspengar så får jag säga som vi brukar inom båtindustrien när nån plast/båtfabrik brunnit " Nä så lämpligt" ;)

//karl

Anonym sa...

Har du ett par 500-1000 bussar så är inte försäkringar annat än de som krävs i lag något som är högprioriterat, både premierna och självriskerna är astronomiska om någon skulle vilja teckna kaskoförsäkring.

Hur många av landets 10 största bussåkare har helförsäkrat? tror det rör sig om 3-4 stycken.

Vad gäller avskrivningar har ju många åkare idag leasingkontrakt som löper på lika många år som kontraktet på körningen löper, att köpa sina bussar "på avbetalning" med 10 års löptid när man kanske bara har kontrakt på 7 år kan innebära en katastrof allrahelst om det rör sig om udda bussar som inte kan avsättas efter dessa sju år, detta problem kan du t.ex hitta i Norrland just nu.

Bussbloggen sa...

Beträffande udda bussar så skulle jag se en regeländring där man gör standardkrav på bussarna i hela Sverige så att man får möjlighet till att flytta runt fordonen när kontrakten löper ut . Jag skulle även gärna se att man ändrar miljözonsreglerna så att vi kan utnyttja fordonen hela livslängden , att hela tiden exportera gamla bussar (om det nu går), skrota dem eller vad som helst och köpa nya fordon är miljöförstöring i allra högsta grad. Bara att lacka om en buss idag tär illa på miljön, BR är för mej mycket snack och ingen verkstad men betalt skall dem ha . Varför i anbuden räkna på udda märken som inte går att sälja? Själv har jag köpt bussar från Evobus som har ett hyffsat andrahandsvärde, det jag förlorade i inköp pga att dem var dyrare får jag igen genom reparationer, service och vidareförsäljning . På västkusten har vi stora problem om vi äger en Scania eller Volvo, det finns inga tider på verkstaden och servicekänslan är ytterst liten allt som oftast . Själv har jag väntat i 16 månader på ett besök från Vestkarosser, dem skall åtgärda ett läckage . Jag lär få vänta ser det ut som ....
Gott nytt år