måndag 29 december 2008

Texas Longhorn & Bergakungen

Dagen har varit till full belåtenhet, efter en sovmorgon satte vi oss i baksätet på en Oktavia som tog oss till storstaden Göteborg . En härlig middag på Texas Longhorn som nu även öppnat en restaurang vid Heden samt ett besök på Bergakungen där vi i VIP avdelningen såg filmen "Vi hade i allafall tur med vädret (igen)" . En kort betygssättning av filmen ger dej 3 biffstekar av fem möjliga , visst skrattade vi och visst hade den många poänger men hade jag varit skapare till en kultuppföljare som denna så hade jag gjort helt annorlunda . Varför inte ha med mer av Sveriges vackra landskap, visat alla besökare färdvägen genom exempelvis skyltar, fått alla människor att engagera och känna igen sig . Tagit med dem klassiska fällorna som oerfarna husvagn och husbilsfamiljer råkar ut för . Man måste våga mer och ta ut svängarna, det är inte fult att driva med svenska folket . Alltför mycket kretsade kring en råtta på rymmen och alldeles för lite kretsade kring den ofta idiotförklarade svensken som tror dem är världsmästare på semestrar . Jag hade gärna sett en högre budget för filmen så man hade haft råd med lite plåtskador och andra tokigheter som campare ofta råkar ut för . Jag har länge funderat på att ringa Lasse Åberg och be om att få medverka till en uppföljare av Sällskapsresan , Vår resarch kring chartersvensken är grym och jag vet att en modern sällskapsresan med dagens svenska turister skulle bli en bestseller . Gör inte Lasse Åberg uppföljaren, så lär jag slå mig in på en helt ny bana , här finns förutsättningarna idémässigt men än så länge så saknas dem ekonomiska förutsättningarna . Bli inte förvånade om ni i framtiden kanske ser mitt namn i eftertexterna . Avslutningsvis vill jag bara säga att färdmedlet hem från storstaden blev Tåg för vem fan har lust att kuska gammal, sliten, trasig, obekväm buss med immiga rutor ? Det finns säkert fina och nya bussar också men hittills har jag aldrig lyckats tajma in en sådan, så denna gång vågade vi inte chansa . Med höjda ersättningar till dem som utför trafiken, så tror jag säkert att bussen i framtiden kan ta marknadsandelar från tåget men som läget är nu så verkar det inte finnas ekonomiska resurser för att underhålla fordonen . Natti natti kära vänner både lokalt och i Borås ... puss & kram

6 kommentarer:

Anonym sa...

Höjda ersättningar?!

Den trafik du talar om utförs ju på marknadsmässiga villkor utan några som helst ersättningar.
Man ska leva på biljettintäkterna.

Bussbloggen sa...

Vad jag menar är att alla anbudsgivare borde tänka till och höja sina kalkyler för dem tycks ha missat en hel del väsentliga detaljer eftersom att pengarna alltid i slutändan tar slut och man aldrig har råd att reparera och underhålla i dem senare delarna av avtalen eller är det bara bussbolagsägarna som är snåla? Jag kan bara tala för dem fakta jag har och i dem anbuden vet jag att man missat detaljer . Den trafik som idag utförs är inte på marknadsmässiga villkor eftersom att man ruckar på säkerheten . Hotet om viten som hela tiden ligger över som Lützens dimma gör att bussbolagen inte ödslat med slantarna . En sista sak ... att leva på biljettintäkterna? I såfall borde väl alla som utför trafik åt trafikhuvudmän få ta del av dessa intäkter eller? Om så hade varit fallet så skulle ni få se på ett ökat resande, nöjdare kunder och bättre underhåll på fordonen ! Idag är det bara en part som tjänar dem stora pengarna, tänk om fler kunde få dela kakan?

Anonym sa...

Vilken långväga expressbusstrafik bedrivs i upphandlad form Daniel?

Varken Swebus Express, Säfflebussen/Bus4You eller de företag som ingår i Svenska Buss lever på annat än biljettintäkterna (och lite godsintäkter) på sina expressbusslinjer. Inga anbud alltså...

Bussbloggen sa...

Hm, trodde du förstod att det inte var dem privata expressbussarrangörerna jag pratade om utan dem som trafikhuvudmännen upphandlar . Jag snackar självklart inte Bus4you utan vanliga, simpla Bohusexpresser, röd express, grön express och allt vad dem heter . Är väldigt tacksam om herr Ödlund tänker längre än näsan räcker . I mitt inlägg så skrev jag att vi reste från Göteborg och hem och mig veteligen så har inga av dem bolag du mämde hållplatser där . Men om vi ändå är inne på frågan om biljettintäkter så tror jag att dem underentreprenörer som bolagen du nämner använder blir väldigt glada om priserna höjs för då kan även dem göra ett gott jobb i framtiden . Hör nästan dagligen gnäll från kollegor om att det är så dåligt betalt men å andra sidan är dem på samma sätt nöjda för dem har ju jobb för sina fordon . Skulle nog vilja säga moment 22 även här , man vill inte köra för dessa priser men man kan inte klara sig utan det så vad gör dem? Bussbranschen är nog en av dem få branscher där man hela tiden vill pressa priserna åt fel håll trots att allt bara blir dyrare och dyrare . Varför är det inga som är intresserade av att tjäna pengar?

Anonym sa...

Nu har jag inte en aning om var du bor .... Fick i allafall för mig att du varit i Stockholm...

Tråkigt att dina kollegor i BiV inte har bättre förstånd eller rådgivare än att ta betalt så att man kan överleva och underhålla fordonen.
Verkar ju lite illa att en delägare inte anser sig kunna resa med firmans fordon, eller hur?

Bussbloggen sa...

Lars !
Äntligen snackar vi samma språk .. precis dina ord har trillat ur min mun många gånger, att man inte kan ta betalt så man har råd att underhålla sina fordon, det är ju precis dit jag vill komma . Det är ju något som är fel i kedjan , om du inte sett fordonen här nere så ta dej en studieresa , katastrof att se bussar med trasiga ryggar, immiga rutor, bortfläkta hörnen, lackskador, trasiga toaletter, ej fungerande ac mm . Jag har själv tackat nej till att köra förstärkningstrafik på expressen eftersom att resorna inte går ihop ekonomiskt sett , hur skall man då ha råd till reparationer? Hade vi däremot fått ta del av kakan i form av biljettintäkter så hade allt sett annorlunda ut , då hade ju alla strävat efter snygga och fräscha fordon så att fler reser . Detta verkar ingen ha tänkt på? Ber om ursäkt Lars om jag var lite nedlåtande i orden förut .... Hörs vi inte innan så önskar jag dej ett Gott nytt år !