måndag 15 december 2008

Tomgångskörning - ett måste?

Återigen stod jag och tankade nere vid Shell, NE-platsen i Göteborg, det var igår kväll runt kl. 19, det kommer in tre bussar från regionen som har varit ute på resor och dem kör för två olika resebyråer . Under tiden jag tankar, betalar, pinkar så står dem på tomgång . Eftersom att jag inte hade någon brådska så gick jag ut och studerade vad dem gjorde, om dem dammsugit bussarna hade jag haft förståelse för tomgångskörningen eftersom att det nästan är ett måste annars går inte dammsugaren i dem flesta fall men det var inte det dem gjorde . När det gått 20 minuter beslöt jag mig för att åka vidare och då stod fordonen fortfarande kvar med motorn igång . Är detta nödvändigt? Jag vet att det är jättesvårt att lära gamla hundar sitta men vi måste försöka, jag är på mina gubbar ofta om att just tomgångskörning är ett fördärv. Jag har en teori som går emot ett par stora jättar men det är en teori som jag vet skulle fungera i praktiken . Slopa kraven på att det inte skall finnas insteg i bussarna och låt bussar se ut som bussar med både bagage och trappor , är det någon resenär som absolut inte kan åka pga ett trappsteg så finns det taxi/färdtjänst och dessa företag skall ju också leva. Skriv istället in i anbuden att vi satsar på miljö med bl a minimal tomgångskörning samt säkerhet både i och omkring bussarna. Pengarna det kostar oss att bygga bussar efter konstiga regler vill jag lägga på det som är väsentligt istället . Troligtvis får vi nog föryngra bussbranschen om vi ska få igenom det tänkandet för dem som sitter där nu är inte mycket för varken miljö eller säkerhet har jag märkt . Där är det bara pengar som räknas, deras egna pengar dem får i lön !

Inga kommentarer: