måndag 24 november 2008

Återknytning till dåliga bussförarvillkor

Idag blev åtminstone ett rykte bekräftat när det gäller dåliga chaufförsvillkor ute i landet , jag tänker inte namnge något bolag men tyvärr handlar det om större bolag som skulle föregå med gott exempel . Exemplet är en Spanienresa där chauffören betalas 3 tim/dag under dem dagar han inte fysiskt arbetar , vi pratar inte lediga dagar nu utan bara dagar då bussen står still . Vem vill ligga ute och arbeta för att få ihop pengar till räkningar för 3 tim/dag? tyvärr är det alldeles för många som accepterar dessa villkor och därför ser det mörkt ut för branschen , ett annat bolag betalar lite bättre , där har man i allafall 4 tim/dag . Några bolag står inte för lön alls utan bekostar endast mat & husrum , allvarligt talat !!! Vad är det för bransch vi jobbar i? Kan vi slippa undan el eller teleräkningen hemma genom att säga ... tyvärr jag får inte mer än mat & husrum när jag jobbar , är det ok? Självklart är detta för mig oacceptabelt och jag vill att det skall vara så för alla andra också , det är ju inte konstigt jag aldrig vinner en offert där gruppen skall ut i Europa eftersom att mina anställda vill ha lön för dem har en familj att försörja ! Lönebiten är dyr idag för oss som betalar lön vill säga , den ligger på 40% av omsättningen , den enklaste lösningen är att dra in på dem anställdas villkor för då tjänar vi pengar men det är inte varken den bästa eller smartaste eftersom att branschen får dåligt rykte och problem i framtiden med nyrekrytering . Nä rätt lön för rätt arbete ......... Inte ens våra utländska gästarbetare accepterar dåliga lönevillkor längre , varför skall svenska busschaufförer göra det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig Daniel. Likt en dåres envishet kommer jag att fortsätta att lämna priser baserade på de verkliga kostnader jag har. Avtalsenliga löner och en avskrivning baserad på dagens veklighet dvs 10 år för en turisbuss. Om jag är en loser får tiden utvisa, men ett rent samvete är bästa huvudkudden för mig i alla fall.

Bussbloggen sa...

Det va skönt att höra att det finns fler än jag som vill räkna som man ska , sedan självklart så skiljer det ändå i pris beroende på hur man räknar, vad man har för kapital på buss etc men att man ändå har ambitionen borde belönas och förhoppningsvis får vi väl den belöningen i framtiden . Ibland Jocke är det mer lönsamt att ha kvar bussen i garaget än att köra för minus resultat eller hur? Framtiden får utvisa om vi är loosers .....