lördag 15 november 2008

Klavertramp

Ohps ... nu har jag trampat i klaveret igen !
Jag är helt övertygad om att jag inte vet någonting om Bergkvaras filosofi, jag vet inte heller varför ett svenskt företag kör med tyskreggade bussar i Sverige om det inte vore för någon ekonomisk vinnings skull , anledningen till mina inlägg var att jag vill få igång en debatt om den svenska filosofin. Mitt tidigare inlägg hade inte med Bergkvarabuss att göra i den meningen utan det var bara ett exempel på hur svenska politiken fungerar , jag kunde lika gärna skrivit Ericsson som också flaggat ut en del av tillverkningen eller andra svenska bolag som förflyttar mer och mer av verksamheten utomlands för att den svenska politiken inte fungerar, någonting är helt fel när vi blir tvingade till dessa drastiska åtgärder .
Jag vet att Bergkvara är ett av dem mest framgångsrika bussbolagen i landet och dem har sin egen filosofi , jag beundrar dem starkt för detta och det tycks vara så att någon tog illa vid sig och det var absolut inte meningen . Min beundran är ärlig ... Att döma av tonen i kommentarerna , så har jag nog trampat på en öm tå och kanske inte skall fortsätta trampa där utan byta till den andra foten (va bara tvungen att skriva så för det lät kul).... Kanske är det så att det finns pengar att spara även för andra större bolag genom att göra på samma sätt , försäkringar kanske är billigare , vägskatt vad vet jag? Hur det fungerar med tillstånden har jag ingen aning om men det verkar ju fungera också så kanske är det en idé för andra att ta efter . Men å andra sidan , det är ju lite så som det ser ut idag , vi använder polsk arbetskraft , polska trailerdragare, tyska bussar och allt för att spara eller tjäna pengar . Det kan ju knappast vara dyrare i allafall för då ser jag ingen anledning till att flagga ut, ta Ericsson som exempel, dem flyttar ju inte ut för att det är dyrare , åtgärderna måste sättas in tidigare så att detta inte sker, vi måste värna om den svenska arbetskraften och dem svenska jobben, det måste bli billigare för företag i Sverige, tyvärr är det arbetskraften som är för dyr idag och då menar jag inte tim eller månadslönen till den anställda utan alla merkostnader runt omkring..... Hm ... nu kom jag in på nästa känsliga ämne och det är lönebiten och hur man räknar timmar men detta skall jag nog inte gå in på nu utan det får bli längre fram , kanske finns det någon därute som har varit anställd och kört beställningstrafik med buss men inte fått ut dem timmar man är berättigad till , nu menar jag kanske inte enstaka tillfällen utan kontinuerliga resor . Är det någon i cyber rymden som har synpunkter på Bussbolags sätt att räkna timmar på längre resor i norden eller europa, finns det någon som ex. kört incoming i Norge och haft 4-8 tim/dag + dricks? fast man i själva verket haft betydligt mycket längre arbetsdagar . Här skulle jag vilja ha igång en debatt och då måste det komma från dem anställda, det går bra att vara anonym . Får vi inte ordning på den ekonomiska biten för dem anställda, så kommer vi aldrig kunna lämna relevanta priser för branschen , chauffören är det viktigaste vi har och han/hon måste vi värna om . Det kan ju inte vara meningen att dricks skall vara en del av lönen , detta måste ju ligga utanför . Vore kul att se om det finns någon som har åsikter i ämnet eller om ni är nöjda allihop? Att vi bussägare lämnar låga priser och hämtar igen förlusten genom att betala ut lägre timlön eller färre timmar än man är berättigad till är galet , lösningen på problemet som jag ser det är att bussägarna höjer sin kalkyl så blir alla nöjda ! Tacksam för kommentarer kring detta .... Nu gäller inte detta Bergkvara vill jag förtydliga utan det gäller samtliga bussbolag ... Kom med åsikter !
Återigen vill jag be om ursäkt om nämna bolag trodde kritiken rörde dem , det var kritik mot hela etablissemanget ! Bergkvara är ett stolt bolag med egen politik som övriga bussbranschen har respekt för vad det verkar , Lycka till grabbar !

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja Daniel, att det finns bussägare som satt i system att ta körningar genom att inte betala lön enligt avtal är väl inget okänt, att man kräver att förarna betalar sin egen biljett eller liftar om bussen ska hämtas på annan ort, inte betalar OB, traktamente eller avtalsenlig lön i övrigt är ju ett stort problem för de seriösa... åkarna.
Förare som i många år kört hos seriösa bolag blir nu utan jobb eftersom marknaden avstannat, de jobb som finns har i många fall gått till sådana som inte har kollektivavtal, kontoret på fickan etc.

Anonym sa...

Det snackas om att det är ont om busschauförer!
Angående ett visst omnämnt bolag i ditt inlägg hörde jag senast att de inte betalar sina chaufförer för tomkörning!!!! Vad i helvete är det?? Det enda det är brist på är chaufförer som väntas köra för minimilön!!!! Vi andra får vänta på att det skall rensas upp!!!

Bussbloggen sa...

Som svar till Hans, så vill jag nog säga att du bör tänka efter hur du är själv och varför du inte har något jobb, att betala ut en lön på 150:-/tim är mer än avtal , att välja sina körningar står inte heller i avtal utan ska man följa det får man köra det som finns och det man passar för ! På mitt bolag har jag i allafall aldrig krävt att någon ska lifta eller betala sin egen biljett , jag anser även att använder man min buss till personliga ärenden så är det felaktigt , mina bussar används enbart i tjänsten om inget annat är överenskommet . Om det nu är så att du är utan jobb, så bör du fråga dej själv varför i och med bristen som råder , det kan ju knappast vara fel på alla bussåkare eller?

Bussbloggen sa...

Som svar till anonym så kan jag inte uttala mig i enskilda fall men om det är som du skriver så är det åt h-vete fel och då får man ta tag i problemet , all arbetstid minus raster skall vara betald oavsett om man kör med eller utan folk i bussen . Tror knappast att jag som arbetstagare hade accepterat ett avtal som säger att jag skall bjuda på min arbetstid . Utan att uttala mig om enskilda bolag så vet jag att det förekommer ganska mycket fiffel just med lönerna och arbetstiden dem är kopplade till , nä rätt lön för rätt arbete anser jag ! Bussbolagen tar ju betalt för tomkörning (förhoppningsvis) , varför skall då den som kör inte få betalt är frågan?

Anonym sa...

Nu har du nog missförstått mig totalt, läs inlägget ordagrant.
Är det ok att din förare på egen bekostnad eller genom att lifta med någon expressbuss ska ta sig upp till Sthlm för att hämta en av dina bussar? Är det ok att du betalar honom 120 spänn i timmen rakt av oavsett veckodag, ingen OB eller traktamente, är det ok att du kräver att han ska ha obetald beredskap? nej jag tror inte att du jobbar så, men du har många kollegor i branschen som gör det.

Själv har jag hållt på sedan slutet på -70 talet och har idag sedan många år ett bra jobb hos en seriös åkare.