lördag 15 november 2008

Busstransporter kostar pengar .... !

Det slår aldrig fel men nästan varje gång när vi har nattkörningar från kundevents, firmafester eller vanliga happenings , så kommer frågan ... Du kan väl bara stanna vid den platsen och släppa av mej? Du kan väl bara svänga in och köra den vägen för du ska ju ändå nästan den vägen? Du kan väl bara köra en liten runda, det är ju ingen omväg för dej? Varje gång händer detta i allafall på lilla Ljungskilebuss och varje gång när jag själv kör, så försöker jag till en början på ett lugnt och vårdat sätt förklara att varje omväg och varje stop är en merkostnad, än så länge är det endast ett fåtal som förstått vad jag menar, dem flesta blir sura och undrar varför jag är så grinig. Men ärligt talat , i bussbranschen är vi alldeles för flata i denna frågan , otroligt mycket av vårt företags ekonomi går åt till spillkostnader som inte ligger i kalkylen . Säg att varje stop kostar 30 kr och på 10 stop blir det 300:-, gör detta 30 gånger på ett år så blir det pengar . Min filosofi är att jag kör vart som helst och hur som helst om tillgängligheten fungerar och kunden har fått klartecken att betala . Men detta är ju jag och jag är inte som andra, det vet jag sedan tidigare !

Inga kommentarer: