fredag 14 november 2008

Det började bra men .....



Fick det nya numret av Busstidningen i min brevlåda och när jag såg layouten blev jag alldeles till mig och tänkte att äntligen får vi ett nummer som är mer intressant än dem tidigare , omslaget gjorde mej nyfiken och alldeles uppELDAD, så jag kastade mej över tidningen men döm av min förvåning, så besviken jag blev ! Inga skandaler , inget skvaller , inget nytt utan bara samma gamla visa igen som vi hört så många gånger , kollektivtrafik , bussar brinner, ganska tråkigt repotage från Persontrafik där man inte intervjuat speciellt många besökare utan mest koncentrerat sig på utställare . Nja, jag blev besviken helt enkelt ! Beträffande bussbränderna hade jag förväntat mig lite mer och inte bara siffror, statistik och konstateranden . Ett repotage om Fire Knock Out kanske , åsikter från oss i branschen, vad kan vi som företagare göra för att förhindra brandkatastrofer i framtiden mm Vi som råkat ut för det , hur behandlade vi situationen och vad kan vi göra bättre . Mycket handlar om utbildning men detta lyste med sin frånvaro tyckte jag , svenska bussbolag är alldeles för dåliga på att öppna plånboken och satsa pengar på det som är viktigt , bussbranschen är i stort sett alldeles för snål . Brandtillbud kommer alltid att hända oavsett vilket material vi använder men vi kan förhindra totalskador, personskador och andra materiella skador om vi har rätt utbildning . För det första om vi busschaufförer börjar använda våra sinnen bättre så har vi redan där sparat onödigt arbete, vi människor är utrustade med synen dvs titta i backspeglarna, var uppmärksam på vad som händer i och omkring bussen, se på displayen, lampor som blinkar & lyser . Därefter har vi luktsinnet, dieseldoft? Fortsätt inte köra, stanna och kolla upp varför? röklukt, samma sak här, cigarettdoft mm Känselsinnet, hur beter sig bussen och passagerarna? smaklökarna kan komma väl till pass vid läckage , bränsleläckage på varma ytor är ingen bra kombination . Hörselsinnet, konstiga ljud, metalliska ljud mm . När man då upptäckt något och tillbudet är framme kommer nästa viktiga sak som har med utbildning att göra , vad skall vi göra för att bäst lösa situationen och vilka medel skall vi använda? Jag reagerade ganska starkt på artikeln och att man var väldigt koncentrerade på det jag skrev i början men det finns så mycket annat att ta tag i som kan underlätta och förhindra . En enkel sak som regelbundet underhåll på fordon där många åkare drar sig för att det kostar pengar , ja som ni ser finns det mycket annat att ta upp i ämnet och det skall icke ignoreras !

2 kommentarer:

Anonym sa...

När det brinner så mycket i bussen så att du ser det i speglarna så är det redan för sent för bussen, då gäller det att förbereda passagerarna på en snabb evakuering. är du stannar bussen kommer den övertändas på några minuter!

Bussbloggen sa...

Absolut , visst är det så ... men min grund i inlägget ligger i att vi skall upptäcka tillbuden ännu tidigare , indikationer innan fullt utvecklad brand , otroligt sällan som det bara exploderar men om det går så långt att man ser lågor utanför bussen, så är det väldigt lätt hänt att dem som inte har grundkunskaperna får lite panik och inte gör som man ska, rätt information kommer inte ut osv. Med rätt utbildning redan från början kan vi dels förhindra svåra tillbud samt vi kan underlätta och minimera både person och materiella skador när branden väl är utbruten ! Kul med inläggen som kommer ibland ...