torsdag 20 november 2008

Affärsetik, vad är det värt ?

Förr i tiden var kunderna heliga för bussbolagen , hjälptes man åt med körningar skyltade man aldrig med sitt eget namn när man utförde andras uppdrag men idag ser det helt annorlunda ut och personligen är jag rädd varje gång jag måste hyra in en "kollega" för jag vet inte om kunden kommer tillbaka nästa gång . Har varit med om skrämmande exempel där en s.k "kollega" efter utfört uppdrag antingen lämnar sitt visitkort till kunden eller ringer upp dem efteråt och ber dem ringa dit nästa gång dem skall på tur . Har även trogna kunder som rest i flera år eller under längre perioder , kunder som för mig betyder väldigt mycket på olika sätt , när s.k kollegor upptäckt detta har dem ringt upp dem och begärt att få vara med och räkna på priser för dem kan göra bättre avtal än vad jag kan säger dem . Genom att jag dem senaste åren bara accepterat och gått vidare har jag faktiskt tappat kunder i värsta fall och i dem flesta fall har jag fått gå ner i pris för att få behålla dem , nu har jag tröttnat och det är dags att hitta motmedicin på allvar . God affärsetik finns inte i bistra ekonomiska tider , då är vi beredda att göra vad som helst tydligen , maktkampen har startat , även jag måste överleva !

Inga kommentarer: