söndag 23 november 2008

Resegarantier tas ej på allvar !

Om vi ser till vår kära bussbransch så är vi lagstadgade att ställa en ekonomisk garanti till kammarkollegiet som ett slags försäkringsskydd för våra resenärer, så att dem skall kunna känna sig trygga när dem bokar en paketresa hos oss , personligen när det gäller Ljungskilebuss så har jag en ställd garanti på 300.000:- och detta är lite i överkant för min del men hellre att det är på det hållet än för lite om nu olyckan skulle vara framme och den måste utnyttjas . Dock har jag blivit väldigt förundrad den senaste tiden när jag valt att kolla på mina kollegors ställda garantier , kollegor med stora och gedigna program, allt ser så bra ut i alla annonser men om resenärerna skulle kika på deras garantier så skulle dem snart upptäcka att det måste vara något skumt och man kanske skulle dra öronen åt sig . Ett tydligt exempel är en skidresa till mellanöstern där priset per person ligger på ca: 13.000:- och den ställda garantin är 100.000:- , förutom denna resa ett gediget reseprogram i övrigt . Hur går detta ihop?
Förhoppningsvis löser sig sådana här problem automatiskt i framtiden då myndigheterna har bestämt sig för en hårdare kontroll i transportbranschen , hoppas bara arbetsmiljöverket, länsstyrelsen och alla andra kör fullt ut och är lika tuffa mot alla , kanske kan det då bli en automatisk utrensning !

Inga kommentarer: