måndag 10 november 2008

Förtydligande : Jag är inte bitter !

Inlägget som publicerades tidigare i veckan med rubriken "Jag är inte bitter" var menat med ironi i rösten , tydligen så har detta inte framgått tydligt nog och jag vill härmed efter påtryckningar från företag som känt sig drabbade av påhopp bara göra klart att jag vill att bussbranschen i helhet och Buss i väst i synnerhet skall må bra ekonomiskt sett . Oavsett vad alla tycker, tänker och säger så är hela Bussbranschen blödande och det är en blödning vi måste stoppa med både tryckförband och högläge, det är allvarligt och det räcker alltså inte med ett vanligt förband . När det gäller Buss i väst som företag så är det ett mycket välskött företag om man ser det som enskilt bolag, det har en god ekonomi och en mycket kompetent personal på dem flesta platserna, problemet som jag ser det är att man inte får ut rätt kompetens och maximal utdelning , man har kanske lite för mycket tunnelseénde men detta är som för övriga branschen och alltså ingenting nytt , anledningen till att just nämnda bolag får mycket kritik är för att jag är insyltad delvis men det är kritik på ett positivt sätt och jag vill bara att man kanske hittar andra synvinklar för att utveckla och kompetenshöja, så att alla delägare kan få ut något positivt i slutändan . Allt jag skriver och kämpar för är Buss i Väst överlevnad i framtiden, jag strävar efter ett bolag som värnar om sina medlemsföretag, ett bolag som kanske sätter sina delägare framför sig själva, precis så som det var tänkt en gång i tiden . Jag anser att personalen på företaget gör ett strålande jobb i många fall och vi alla är tacksamma för arbetet som läggs ner. Företagsrepresentanten som hörde av sig till mig menade att det är jag som fått alla andra att vara tysta och visst jag kan ta på mig en hel del men å andra sidan så är jag den enda personen som vågar yttra sig , hade det funnits fler som jag så hade företagen mått bättre ! Vad ni alla inte förstår tydligen är att jag troligtvis är den enda inom Buss i väst som tänker på våran framtid, jag vill att företaget och dess delägare mår bra och framförallt överlever dem tuffa tiderna som nu stundar . Alla idéer och allt annat som skrivs är för vårt bästa men för dem som inte inser vikten av att ha god ekonomi bland delägarna, så bör man kanske lämna och fortsätta tänka på sig själva enbart , tack vare Buss i väst är det fortfarande många mindre företag som lever, låt det fortsätta på det sättet men då måste det till en förändring ! Tack till Marie-Louise och den övriga styrelsen för god mat och trevligt bemötande i Oskarshamn !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dags att byta ena lampan på bakre skolskylten som hänger på Varion.

Anonym sa...

Frågan du kanske ska ställa dig är huruvida inte BiV överlevt sig självt? Många av medlemsföretagen skulle idag utan vidare själva klara sig bättre på egen hand, utan ett mellanled som kostar pengar och begränsar handlingsfriheten. Kika på Jämtland där samverkansbolaget Centrala Buss fört medlemmarna ekonomi och trafik till ruinens brant, nästa upphandling åker man högst sannolikt ut och Sahléns KR Trafik blir allenarådande i länet, det går inte att konkurrera om man ska hålla på och käbbla sinsemellan och understödja en massa extra adminstratörer.