måndag 3 november 2008

Busschaufför knivrånad (igen) !!!

Nedanstående gick ikväll att läsa på www.wighsnews.se

Riksnyheter
Eskilstuna: Busschaufför rånadStrax före 18 rånades en busschaufför vid ändhållplatsen i Sahl, Eskilstuna. Två gärningsmän i 16-20 års åldern har satt en kniv mot busschaufförens hals men denne skall ej ha skadats fysiskt. Polis med hundar har åkt till platsen för att leta efter gärningsmännen.

Det är inget ovanligt att det händer men om vi tänker steget längre, så får det oerhörda konsekvenser för dem drabbade , den stackars busschauffören kan ha fått men för livet , han kanske inte ens vill gå tillbaka till jobbet som busschaufför igen . Vi kan inte förhindra alla överfall men vi kan förhindra en del om vi går samman mot dem stora jättarna som ställer krav på oss som operatörer . För nästan exakt 1 år sedan hade vi i en av våra linjebussar ett par killar med kniv, dem skar bl a sönder ett säte innan dem gick av bussen . Kniven hade fallit ur fickan och vi hittade den på golvet längst bak i bussen, det var en sk Butterfly , vi snackar alltså om ett mordvapen i värsta fall om det hamnar i händerna på fel person . Min naturliga reaktion var att ringa min uppdragsgivare som i detta fallet är Buss i Väst, meddelade vad som inträffat och sa i samma andetag att jag tänker ställa in linjen och inte köra en enda meter innan saken är utredd, jag hävdade personalens säkerhet och att chauffören inte kände sig trygg när vi nu visste att det fanns ungdomar som har fallenhet för knivar i vår buss . Jag berättade för den anställda på Buss i Väst eller som det numera kallas Buss i Öst att om en knivbärande person är labil så kan han göra vad som helst och i en buss kan det få oönskade konsekvenser . Tog till den svenska psykpolitiken som extra argument och hade exempel såsom Mihajlovic dvs Anna Linds mördare etc etc , man kan tycka att jag var lite väl drastisk men å andra sidan går det bra att vara efterklok . På Buss i Väst svarar man att om jag ställer in , så kommer det kosta mig 3000:- i vite per tur vilket jag naturligtvis inte har råd med eftersom att avtalen är dåligt betalda redan från början pga en liten miss i kalkylen . Detta gör mig så jäkla förbannad och man hävdar att det är trafikhuvudmannens krav att vi i princip skall köra till varje pris . Då kom min replik med att jag vill ha av Buss i Öst/Väst bekostade vakter ombord för att trygga säkerheten tills saken är utredd och den ansvariga killen har erkänt men icke då , det får du allt betala själv meddelade man . Vad jag inte berättat är att det rör sig om en linjebuss som går i skoltrafik där samma barn/ungdomar alltid åker, det hade alltså inte varit svårt att lösa problemet men man tyckte helt enkelt att jag bara är nojjig . Så här i efterhand kan jag för berörda parter berätta om dem fruktansvärda katastroferna som inträffade i Finland där skolungdomar mördade sina skolkamrater . Detta kan faktiskt hända även i Sverige för upplysningsskull men man reagerar inte förrän det hänt och jag är alldeles för liten och har alldeles för lite pengar för att reagera ensam , snacka om moment 22 . Men Ni ansvariga, när det händer kom då ihåg att jag redan varnat er för konsekvenserna . Ni tänker bara på pengar och jag tänker på min personal . Hur skulle ni känna er om ni gick till jobbet varje dag och visste att det fanns någon i samma byggnad som tyckte om att pilla på vapen under kontorstid, någon som kanske inte mår bra i psyket eller bara är allmänt instabil, skulle det kännas tryggt?

Jag hoppas och ber för att den drabbade busschauffören i Eskilstuna och hans familj mår bra, att han kan glömma och gå vidare , må den/det där uppe vara med er och Lycka till i framtiden !

Inga kommentarer: