torsdag 9 oktober 2008

Svenska bilister är speciella

Idag har jag suttit och begrundat svenska bilisters körsätt på den svenska motorvägen och det finns en hel del saker jag reagerar mot .....

1) Varför tittar man inte i backspegeln oftare?
Ett otal bilister ligger i vänsterfilen på motorvägen utan att köra om , således blockerar man alltså denna omkörningsfil och skapar dessutom ett irritationsmoment med köbildning som resultat . Hade man slängt ett öga i den fantastiska uppfinningen backspegeln, så skulle man kanske tänka lite på hur man framför sitt fordon .

2) Bilister som rent reflexmässigt trycker på gasen när dem blir omkörda, för oss med tunga fordon är detta oerhört irriterande eftersom att vi har spärrar som hindrar oss att kunna trycka på , jag pratar alltså om hastigheter upp till 90 km/h .

3) Bilister som kör om för att sedan lägga sig framför ditt fordon och bromsa ner , vad skall detta gå ut på?

4) Bara idag har jag stött på bilister som på vanlig motortrafikled med begränsning 90 km/h ligger i hastigheter kring 40-50 km/h utan att titta i backspegeln , idag höll det på att hända en otäck olycka då en av postens mindre lastbilar blev så irriterad att han körde om både mig och det långsamtgående fordonet framför mitt i en kurva där han fick möte , lyckligtvis såg den mötande bilisten vad som höll på att hända och bromsade tvärt .

5) Bilister som kör på gummiband mellan fartkameror , varför bromsa ner till 50 km på 70-väg bara för att det står en kamera utmed vägkanten? Håll för tusan jämn hastighet hela vägen så slipper i allafall jag irritera mig

6) Bilister som inte vet hur man väver i trafiken utan kör sitt eget race

Det här var bara några exempel på saker som kan förbättras för att få ett bättre trafik klimat och minskade olyckor , kommer säkert att återkomma i ämnet längre fram !

Inga kommentarer: