onsdag 15 oktober 2008

Bussbranschens resultat

Har skummat igenom dem senaste numren av både Bussbranschen och Trafikforum varav den sistnämnda är ganska tråkig, dock vill jag även tillägga att layouten på den förstnämnda är ganska mossig, tyvärr avskräcker den lite men när den väl är öppnad så gillar jag den . I dessa tidningar kan vi varje månad läsa om en del företag, deras verksamhet, deras visioner och på slutet även deras siffror . Här blir jag ganska avskräckt, ärligt talat så förstår jag inte hur man som företagare kan resonera på sätt att man är nöjd om man gör vinst på 0-5% , detta är ju ingenting sett till arbetet man lägger ner . Att omsätta 100 miljoner och äga 100 bussar och samtidigt bara tjäna 200.000:- , hur har man räknat i anbuden då undrar jag? 5% i vinst andas inte optimism utan snarare pessimism , sätt målen högre och verka för en bättre lönsamhet är mitt råd . Jag kan hålla med om att priserna vid större anbudsupphandlingar är åt h-vete men om vi någon gång skall få rätsida på problemet så måste vi arbete mer tillsammans och vi måste även börja ställa krav tillbaka . När det gäller beställningssidan för branschen så har vi oss själva att skylla om resultatet blir dåligt , upprätthåll kvalitén och ta betalt för era tjänster, glöm inte heller att ta betalt för tiden ni lägger ner vid skrivbordet är mitt råd . Om alla höjer sina taxor, så kommer den som är lägst ändå att ha betalt för tjänsten han eller hon utför om nu kunden enbart går efter pris och inte kvalité .
En sista tanke innan jag knyter mig "Att bli störst innebär inte att du varken blir bäst eller tjänar mest pengar" Tänk på det ! Natti natti

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Daniel !
Jag instämmer helt med dig ang.
priser samt förmåga att våga ta betalt för utförda tjänster.
Tyvärr är branschen väldigt priskänslig, kunden frågar för det mesta om billigaste pris inte vilken buss eller chaufför dom får åka med.
Lycka till med din nya konferansbuss.
Thorsten