Kris står för Kriminellas Rätt I Samhället och det är väl precis så vi känner oss inom vår yrkeskår i transportbranschen , läste idag en fantastiskt bra artikel som jag vill att alla andra också skall få möjlighet att se, så därför tänker jag nu lägga ut den här på nätet och det är verkligen värt tiden, det lovar jag !
JAGA ALLA BROTTSLINGAR
Alla vet ju att alla yrkesförare bara smutsar ner, kör för fort och bryter mot alla regler. Tack och lov har nu polisen med kraft börjat jaga alla dessa hemska busar. Det känns skönt att veta att en hel yrkeskår jagar en annan yrkeskår och kan ge dem böter direkt . Böter som dem får ta av sin nettolön. Det är ju bara i den branschen man faktiskt har en egen utsedd grupp som bara jagar just dem, men detbehövs ju säkert. För de brott de utsätter samhället för är ju så stora att man inte kan sätta till nog med resurser .
Här kommer några exempel på hemskheterna:
Yrkesföraren hade på sitt diagramblad till färdskrivaren skrivit endast sin begynnelsebokstav till förnamnet. Att hela förnamnet omöjligt får plats i den avsedda rutan när man har ett långt efternamn har ju inte med saken att göra. Det är helt enligt reglementet att skriva ut böter åt denna gangster . Ytterligare ett hemskt exempel: Chaufförerna bröt mot kör & vilotidsreglerna när de flyttade sitt fordon en timma för tidigt. Anledningen, som de sa till sitt försvar, var att där de parkerat på natten för att andra skulle lossa lasten på lastbilen inte fanns någon möjlighet att få något att äta när de vakna och var hungriga. Har ni hört så hemska bortförklaringar för ett så allvarligt brott? Som tur är såg inte polisen mellan fingrarna utan skrev ut böter till chauffören .
Andra ursäkter som chaufförer kommer med, men som samhället naturligtvis inte ser mellan fingrarna med är att chaufförerna inte kontrollerar att lasten är rätt surrad. Att lastbilens dörrar är plomberade av avsändaren och inte går att öppna utan bultsax är ju ingen ursäkt. Det är heller ingen ursäkt att de enligt avsändaren och sin arbetsgivare inte får bryta plomben eller ens det faktum att de inte har någon bultsax. Att chauffören inte kan lösa detta moment 22 är ju inte vårt problem. För hur skulle det se ut om man gav böterna till avsändaren som inte surrat lasten. Och hur skulle det se ut om man gav böterna till speditören som beställt körningen och talat om för chauffören att godset skall vara framme en viss tid som är så snålt tilltagen att den ens inte räcker till för att köra lagligt. Än mindre finns det tid till att kontrollera något gods, om det nu skulle vara möjligt. Eller skulle arbetsgivaren som inte ser till att den anställde kan arbeta på ett riktigt sätt enligt lagen ha böterna. Nej, det skulle ju se hemskt illa ut. Så gör som vanligt, skicka polisen på den längst ner i näringskedjan.
Vi hoppas denna ordning snart införs på fler arbetsställen så att t ex när bagaren sätter ugnen på för höga grader så kan polisen rusa in och ta del av hans nettolön. Eller om driftteknikern på Ringhals kärnkraftverk inte sovit 10 timmar enligt kontroll via diagramblad på den enskilda personen så skall denna få böter oavsett om han behöver 10 timmars sömn eller inte. Men det är klart ett kärnkraftverk är ju inte så farligt som en lastbil där föraren inte skrivit hela sitt namn på diagrambladet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar