torsdag 12 mars 2009

TV Licens - Statsmaktsbedrägeri


Under en väldigt lång tid har jag reflekterat över TV licensens betydelse för oss medborgare och varför vi måste betala den , jag har även ifrågasatt hela systemet med dom ansvariga i Kiruna utan att få ett enda vettigt svar , som vanligt i och för sig när det gäller Staten !

Vi medborgare eller rättare sagt vi ärliga medborgare som fortfarande finns i samhället betalar en väldigt dyr licens varje år bara för att få äga en TV, inte för att se på TV utan för att äga en . Denna avgift torde väl då rimligtvis ligga med redan i köpet av en TV eller?

Nästa argument för att vi måste betala denna extra, extra avgift varje år är för att vi skall en en icke komersiell television vilket är totalt felaktigt . Jag är alltså tvingad av Staten att betala över 2000 kr varje år för att se på reklam för SVT är inte på något sätt bättre än övriga kanaler . I filmer, underhållningsprogram, debatter , ja överallt är det hela tiden reklam . Inte nog med detta utan mellan vissa program så kommer det upp skyltar med följande text och tal "denna sändning sponsras av AXA havregryn" , va fan jag betalar ju TV licens för att slippa skiten !

Dessutom är jag grymt förbannad på Radiotjänst i ett annat ärende ... Jag har idag ingen analog TV sändning alls utan allt går digitalt via parabol med Canal Digital & Viasat, en kostnad på 700:-/månad, i denna avgift är allt inkluderar men ändå får jag den förbannade skyldigheten att betala licens .

Ett tag hade jag bara TV för mitt X-box och berättade detta för Radiotjänst, dvs att jag inte nyttjade TV rättigheterna alls , resultatet blev - Betala din TV licens för du äger en TV . Om jag går till en affär och köper en TV så är ju syftet att använda den i någon form och därför borde avgiften ligga i köpet om vi nu är tvungna att ha en avgift vill säga . Själv tycker jag att den borde avskaffas totalt för den tillhör stenåldern !

Kan jag sända en faktura till Staten för att kompensera all jäkla reklam dom spyr ut utan min tillåtelse? Svaret blev såklart NEJ och dom hänvisar till att sponsring av program inte är reklam i meningen komersiellt och då undrar jag - va har det då för mening? Bort med all reklam i Sveriges Television eller avskaffa licensen helt.

Finns det inga andra i landet som reagerat över detta? eller är det så enkelt att jag är alldeles för dum som betalar? Troligtvis det sistnämnda .....

Inga kommentarer: