fredag 6 mars 2009

Påskynda processen avreglering


Kontrollanterna på Västtrafik är inte förbannade men jag är förbannad på kontrollanterna, hängde ni med? Återigen kontroll på min Scania med reg.nr CCT 830, tror kanske det är kontroll 10 på 6 månader , bussen är ny och det finns inga fel alls . Ändå fick jag ett protokoll på att allt inte är godkänt , nu var det remmat till barnvagn som saknades och faktum är att dom inte alls saknas utan ligger ej synligt pga risken som finns med spännremmar. När man kör små barn är det lätt att någon kanske skojar och drar det runt halsen samtidigt som man tvingas bromsa, konsekvenserna blir förödande . Västtrafik värnar inte om sina resenärer, man försöker snärja dom , jag är arg så jag kokar ! Hur ofta har skolbarnen barnvagn med sig är fråga 1? Brukar man inte hjälpa en resenär med barnvagn är fråga 2? Dessutom är det återigen anmärkning på att taxeinformation saknas i bussen men för h-vete öppna ögonen och titta, den finns ju rakt framför ögonen på Er !
Sista frågan jag ställer är ... Varför är det bara mina två bussar som kontrolleras, finns det någon bussåkare i närheten som är avundsjuk och vill försöka sätta dit? Tyvärr är det så i våran bransch , man agerar inte för att hjälpa utan för att stjälpa återigen .
Tack och lov att skiten skall avregleras , vilken frihet vi kommer att få ! Senast idag hörde jag någon som sa att det var bättre förr när bussarna var målade i bussbolagens färger för då visste man vilket bolag man åkt med . Idag tror alla att det är huvudmännen som betalt bussarna , något är fel och det är riktigt fel ! Jag röstar för snabbare avreglering ...

En annan aspekt att se på det är att se på kostnaderna som all denna skit medför, plocka bort denna bit och låt oss bussbolag göra det vi kan bäst och biljettpriserna kan sänkas med säkert 30% , kan vi dessutom ta bort all onödigt utrustning som huvudmännen säger skall finnas och att vi får bygga bussarna på det sätt som vi själva vill efter det behov som finns, då kan vi pressa priserna totalt med säkert 40% . Det var bättre förr .........

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför är du förbannad på komtrollanterna?
Dom gör ju bara sitt jobb.
Dessutom så har väl Västtrafik rätt att ställa vilka krav dom vill i en upphandling, dom är köpare, och entreprenören är leverantör.
Tycker man inte om kraven är det väl bara att låta bli att vara med och lägga anbud.
Och så vitt jag vet får vi ju en fast ersättning för bussen varje år på ett antal 100.000 samt därefter får vi betalt per kilometer vi kör för huvudmannen.

Så vad f... klagar du över?

Bussbloggen sa...

Jag har i allafall råd till att underhålla mina fordon , har du?