fredag 27 mars 2009

Dåliga däck eller fel busstorlek?

Imorse kom det som bekant en del snö här på Västkusten , snö som vi förövrigt vetat om att den skulle komma , alltså ingen nyhet ! Ändå fick busstrafiken problem då man gled av vägen på ett ställe, man fastnade i en svag uppförsbacke etc . Som jag ser det är det väl kanske inte lämpligt att köra med 15 meters boggibussar med dåliga däck när det råder vinterväglag eller har jag fel? Trafikunderlaget kräver inte denna storlek av buss men ändå skall man från Västtrafik envisas om att använda dom, Nu stoppade incidenten upp hela trafiken imorse, ungarna kom inte till skolan i tid och bussarna hamnade fel i sina tidtabeller . Varför ska det vara på detta viset?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tjopp! Men du, nu hade du väl lite otur i samband med att du tänkte? :) Eller så har jag det och förstår inte riktigt.

Jag jobbar med Regiontrafik. Även om det du säger vore rena drömmen att kunna parkera bussar när det kommer snö. Särskilt sådana busstyper som inte krävs för att nå upp till underlaget. Men varje gång jag tittar ut på garageplan har vi bara en förutbestämd mängd bussar att använda. Flyttar man en 12 meters till ett omlopp där det ska gå 18 meters ledbuss, så måste ledbussen helt plötsligt köra där det var tänkt att vi skulle köra 12 meters. Då kan du få se på riktiga framkomlighets problem även en solig sommar dag. I vårat fall, nu kan jag ju inte tala för västtrafik då jag på min höjd har hejat på en sådan. Så är det som så att ingen vill betala för att vi ska ha mer bussar än för den trafik vi utför, naturligtvis krävs reservbussar som man får betalt för. Jag vet inte vad du tycker men vore det inte rena idiotin att som egenföretagare köpa in kanske ett 10 tal med bussar som står alla dagar på året utom 3? Tycker ingen i branchen ska köpa in något och erbjuda gratistjänster till länshuvudmännen. Självklart ska man bara utföra det man får betalt för? Tycker mig ha läst det någonstans tidigare ;) Bara för att det kan bli snö 3 gånger om året. Lägg dom miljonerna på något annat.

Däcken då, ja du det är ett sorgerligt kapitel för sig, tänker inte gå i god för det. Dom flesta företag i Region/stadsbranchen har väl i dag någon form av serviceavtal med däckfirma? Tyvärr gör det att förarna blir lite slöa att kolla däcken då dom "alltid" är bra. Inklusive mig själv. Men visst en "snökaosdag" tittar man allt lite extra på däcken. Vi åker alltid på vinterdäck på vintern och visst har det gett oss ett enormt övertag vid halka mot en större konkurent som opererar i samma län. Men det kan ske olyckor ändå, även med bra däck.

Alla ord som kan verka hårda eller elaka är inte menade som detta, utan texten är skriven som en fundering/kommentar. Inte ens ett uns av ilska fanns i kroppen vid textens tryckning.

/Lite bakom.

Bussbloggen sa...

Nja , vad jag menade var att en 15 meters boggibuss inte behöver gå som skolbuss på vägar där man bevisligen inte kan ta sig fram . Det är inte bra för vägen, miljön och inte bra för passagerarna heller ! Hade man kört med en buss som var avsedd för den upphandlade trafiken så hade dom flesta problemen undanröjts, min tanke är att korta ner busslängden över lag i hela riket för om man ser till alla turer på dagen så är det ytterst få som kräver den maximala storleken , oftast är det när folk skall till och från jobbet s.k pendlare . Mitt på dagen finns ofta inte behovet och då kan man köra med mindre bussar istället, kanske sätta in 2 mindre på morgonturen och två mindre på eftermiddagen och resten av dagen köra med en normalbuss eller helst mindre än normal ! Förstår du lite vart jag vill komma? Vi måste ju även kunna utföra trafik när det snöar... eller skall bussarna bara gå när det är vackert väder?

Anonym sa...

Nej att 15 meters boggibussar inte ska gå där dom bevisligen inte kan ta sig fram kan jag bara hålla med om. Annars vore jag ju mer bakom än jag försöker hävda. Jag är med på vad du menar men jag delar inte åsikten att det skulle vara bättre med två mindre bussar.
I alla fall hos oss Infattar pendling från klockan 6 till 9 på morgonen. Skoltrafiken påbörjas vid 07:20 och avslutas klockan 08:40 Det gör att det för vår del innebär att vi har ett stormängd bussar som kommer hem och parkerar mitt på dagen. Vår ekvation för trafik är väl inte helt perfekt så att säga.
Vi har en stomlinje som hela dagen vandrar med halvtimmestrafik och under rusning förstärks av en expressbuss. Linjen i sitt kortaste format tar 1:10h för 7 mil och i sitt längsta format 1:35h för 9 mil, enkel resa.
Därutöver till kommer en regleringstid på 20 minuter vid vardera ändhållplats. Det intressanta är att vi kör pendlare åt båda hållen. In till den stora staden och ut till den lilla orten med den stora fabriken. När jag tänker på det så är det kanske inte så direkt vanligt och sätter oss i en lite udda situation. Hos min förra arbetsgivare körde vi bara folk åt ett håll var 7e minut och sen åkte vi tomma hem. Det å sin sida innebär ju att vi i princip inte hinner med att få hem bussarna innan eftermiddagsrusningen går i gång vid 15 och pågår till 18. Första skolbussarna rullar ut 13 och sen är det fullfart på dom fram till 17-18. Vilket innebär att vi per automatik kör med våra mindre bussar där dom ska vara, utom i undantagsfall när något gått tokigt. Det vore i vårat fall rent resursslöseri att byta bort en 15m mot en 12m. Vi har nästan fimpat bort alla Ledbussar mot 15m boggie, uppskattat av både resenärer och bussförare och särskilt av hon som betalar dieseln. Nåväl nu vandrar jag i väg. Tillbaka på det jag ska svara på.

Men nej jag förstår inte vad miljö, eller driftvinsten skulle bli av att köpa 2 bussar i stället för 1. Två bussar som nästan går lika mycket utom ett par timmar om dagen, är man lite smidig går dom lika långt på 4 dagar. Slitaget och driftskostanden blir då lika stora på båda. Där utöver tillkommer kostnaden av ett en av bussarna ska gå tom hem. Omloppsslöseri tycker jag. Personalslöseri tycker någon annan. Men om man då låter en av dom små bussarna stanna kvar i stora staden och vänta på att alla lantisar ska hem igen. Ja då hittar man nog ytterst få förare som vill köra dom tjänsterna. Ingen höjdare att rasta i så många timmar på annan ort. Men om man ser förutsättningen som så här att det finns linjer att köra i den stora staden under hela tiden så är det helt klart bingo. I samma veva kan man nästan lägga ner depåer i storstäderna. Nu börjar det ta sig. Men då ska vi hitta en massa folk på landsbygden som ska köra våra bussar. Folk vill helst inte pendla 7 mil ut från staden med egen bil varje morgon. Är du med på hur jag tänker?

Desto större bussar och desto mindre anställda måste vara den samhällsekonomiskt mest riktiga även i miljö räknat. En fullvuxen buss drar mindre diesel än 2 små, en buss tar mindre plats att parkera en två. 1 storbuss är billigare att köpa än 2 små. Jag kan rabbla ur länge som helst.

Men självklart ska vi köra buss även när det snöar. Med rätt utbildning och rätt förare så funkar en 15m boggie lika bra som en 12m i vinterföre. En modern 15m med styrande bakaxel då. Inte en fast för då sitter man snart fast. En buss blir aldrig bättre än den som rattar. En rädd förare i halka är knappast bättre än en buss med bra vinterdäck. Fast utsikten och vyerna skulle vara trevligare om vi bara körde på sommaren.

Anonym sa...

Måste säga att Lite bakom är mycket förnuftig och erfaren i sina kommentarer, han verkar veta vad linjetrafik handlar om.
Men vi måste också tänka på att lille Daniel är inte så gammal och erfaren ännu, men det kommer med åren (får vi hoppas )

Anonym sa...

Nja jag är nog yngre än Daniel. Om man får tro hans profil så är jag 4år yngre än honom. Bara att våra erfarenheter skiljer sig lite tror jag. Jag är född och uppväxt i linjetrafik. Åt det redan i nappflaskan så att säga.

Anonym sa...

Jag får nog hålla med bussbloggaren, jag tror nog att han menar att Västtrafik kräver allt för stora bussar på glesbygdslinjer, det är rena stolleprovet att köra med 50 platser om det bara är 4-6 som åker samtidigt.


//karlredig

Bussbloggen sa...

Karl Redig är nog den mest förnuftiga mannen som finns , tydligen den enda som förstår vad jag pratar om ! Precis så som Redig säger är det alldeles för stora bussar på glesbygdslinjer, detta kostar på miljö, ekonomi, vägar ... Varför köra med så stora bussar om man inte har underlag för det och dessutom inte klarar av att hantera dom! Ha en bra dag