onsdag 11 mars 2009

Parkeringsvakt ignorerade betalningsansvar



När jag var på väg från bil nere på Heden, Göteborg imorse så noterade jag en av parkeringsbolagets bilar som så fint då gled in på en ficka . POrdentlig som jag var påpekade jag för den mycket charmiga äldre damen att det råder betalningsplikt och att hon då inte får glömma avgiften . Dessa ord var icke uppskattade märkte jag snabbt och den totalt humorlösa damen ignorerade totalt. Därför stannade jag kvar tiden ut och noterade en självklar och obetald parkering som för oss vanliga och dödliga hade resulterat i ett stort bötesbelopp . Damen var inte där för att kontrollera biljetter utan uträttade andra ärenden noterade jag med min vaksamhet. Kunde inte låta bli att fotografera, kanske kan jag använda detta i en eventuellt kommande situation som någon form av argument?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Humor visst, men för att klargöra, så är parkeringsövervaknings fordon befriade från avgiftsplikt , då ett sådant fordon enligt trafikförordningen har rätt att bryta mot lokala trafik föreskrifter, liksom ex polisen. Dock får dom ej stå ex för nära övergångsställen / korsningar / gångbanor som är reglerade i TF.

Anonym sa...

Dessutom tillhör den där bilen Gatubolaget och inte "Parkeringsbolaget" (Menar du Göteborgs Stad Parkeringsaktiebolag?) vilka utför en rad olika tjänster, t.ex:
Bygger och underhåller utemiljöer, torg, gator och spår.
Utför utredningar, anläggning av
parkeringsplatser med rätt skyltning, bortforsling av fordon och parkeringsövervakning och som redan påpekats får de bryta mot lokala trafikföreskrifter när de övervakar (vilket som du nu kanske börjar förstå är mer än att bara "lappa bilar").