onsdag 10 juni 2009

Tävlande bussbolag - kunderna vinnare !

Måste bara omnämna lite konkurrenter som vi har här nere på Västkusten som har någon slags tävling mot varandra där ingen av dom vinner utan vinnarna blir istället dom olyckliga kunderna som väljer en av dom . Kvalitén som levereras kan man prata tyst om men det är billigt och tyvärr väljer alltför många det billiga alternativet . Så här kan historien se ut ....

Kunden ringer till företag A om pris och eftersom att företag A vet att företag B också kommer få en förfrågan så lägger man sig så lågt att man tror att ingen kan gå under dvs under minimipris för oss bussåkare, efter vissa kalkyler som gjorts så handlar det alltså om drygt 30% lägre än vad vi vanliga åkare skulle ta för samma körning . Men nu kommer det roliga för företag B är inte dumma så när förfrågan går till dom så svarar man inte med ett pris utan istället säger man att "Ni får resan 500:- billigare än företag A" och då är vi nere i en rabatt på 39% gentemot oss vanliga dödliga .

För det första så tar man död på sig själva genom detta betéende, för det andra så tar man död på konkurrenterna och det är ju bra eller? För det tredje får kunderna ingen verklighetsuppfattning och det blir oerhört svårt för oss vanliga att förklara prisnivån vi håller när företag A och B inte längre finns kvar . Allvarligt talat , hur pengakåt får man egentligen bli i dagens läge? Var går smärtgränsen?
För att klargöra lite så kan jag ju berätta att inget av dessa företag har rent mjöl i påsen sedan tidigare utan man skulle kunna säga att det är grovt och mörkt mjöl dom har . Tyvärr för Bussverige så är åtminstone det ena bolaget med i BR och detta har jag tidigare påpekat är olämpligt att man som branschorganisation inte har bättre koll på sina medlemmars tidigare affärer ! BR-s förtroende minskar när man ser den skrämmande medlemslistan ..... och jag undrar egentligen varför jag är med på samma och på så sätt skämmer ut mej själv .

2 kommentarer:

Blå sa...

Nu blir det snart ännu bättre för nu ska Bergkvara buss, Scandorama och Ölvemarks styra upp merparten av den svenske bussturistens resande! DÅ kommer vissa bolag få ännu mindre betalt för att köra "på Europa" och dumpa ännu fler priser för att få råd att fortsätta sponsra folks semestrar!

Du är på rätt väg Daniel hoppas jag också är det!

Bussbloggen sa...

Bussbranschen är katastrof, när skall bussåkare lära sig att ställa krav och sedan ta betalt för tjänsterna dom levererar? Idag lämnade jag pris på ett 3 timmars jobb lokalt , min konkurrent var 800:- lägre ... allvarligt talat??? På 3 timmar skall det inte diffa mer än högst 50 kr , räknar jag så jäkla fel? Nu fick jag jobbet i allafall trots priset och det måste ju bero på något !