onsdag 10 juni 2009

Mitt första Spinningpass

Jäklar va kul det var med spinning , tror nästan jag blev biten direkt av denna något udda "sport" , har sällan svettats så mycket som under dessa intensiva 40 minuter , passet idag hette "activio" vilket innebär att man har en pulsklocka på sig och kör sedan mot sin egen kropp och försöker nå maxpuls eller åtminstone det röda fältet på klockan . Detta lyckades jag bra med och låg konstant mellan gul/rött, det var riktigt kul så jag lär dyka upp fler gånger framöver . Fast det är klart , all kred skall väl gå till Petra för utan henne hade jag väl aldrig kommit på tanken .

8 tips till dej som tänker göra ditt första spiningpass !

1. Drick alltid vatten innan cykelpasset börjar. Ta med en plastflaska in och häng den på cykelramen så att du kan dricka även under träningen. Ta även med en handduk.

2. Jympadojor går bra, men de får inte vara alltför mjuka, då riskerar foten att "somna". En sko med lite hårdare sula, typ tennissko, är att föredra.

3. Vadderade cykelbyxor är sköna, liksom dubbla tajts. Men viktigast är att kläderna sitter åt skönt på kroppen och inte fladdrar för mycket. Kortbyxor och t-tröja duger utmärkt.

4. Ställ in styret så att det kommer högre än sadeln.

5. Låt spännremmen på trampan "sticka ut", då är det lättare att själv reglera åtdragningen av foten under passets gång.

6. Trampa inte fortare än du klarar av. När ändan börjar "studsa" på sadeln så cyklar du för fort eller på alltför lågt motstånd.

7. Slappna av i axlar och armar så sparar du dessa från onödiga spänningar. Håll fingrarna och tummen på samma sida runt styret.

8. För att orka spänna magen när du står upp och trampar bör du komplettera spinningen med lite styrketräning för mage och rygg. Antingen på gymet eller i hemmet.

Hm , det där med vatten och vadderade byxor missade jag totalt och jag kan lova att det känns mellan kulorna nu ..... Petra "glömde" visst att nämna biverkningarna som kan uppstå och det kan ni räkna med att hon skall få igen för , ha ha !

Inga kommentarer: