tisdag 12 maj 2009

Tills döden skiljer oss åt?


Tänk att Ni står där vid altaret , i månskenet eller på en kritvit och varm sandstrand och skall ingå äktenskap, ni står med den personen ni älskar mest av allt i hela universum och lyckan är fullständig , det är då orden kommer ur munnen på han eller hon som viger Er ... - man lovar att älska den man äktar i nöd och i lust och man lovar att älska och vara trogen till döden skiljer oss åt . Allvarligt talat , detta måste vara det absolut mest ogenomtänkta man kommit på och det absolut mest tragiska man kan tänka sig . Måste jag sluta älska om min partner går bort? Varför skall man blanda in döden i förhoppningsvis livets mest romantiska stund?

"Allt du behöver är kärlek. Kärlek är allt du behöver." / John Lennon

"Den kärlek som har uppstått plötsligt tar den längsta tiden att bota." / Jean de la Bruyère

6 kommentarer:

Anonym sa...

Har du gått och blivit giftas-sugen? Djup tanke, kärleken och döden! Dör man av kärlek eller tar kärleken död på förhållandet? Kan man älska till döds eller kan man dö av för lite kärlek??

Anonym sa...

Jag tänker i varje fall att älska min hustru ända tills döden skiljer oss åt! Det måste var något av det mest underbara här i världen att få göra detta! Att få bekräfta detta med ett ja vid altaret gör det hela ännu bättre.
Med andra ord: tveka inte att ta steget in i äktenskapet!

Bussbloggen sa...

ja absolut men varför bara tills döden skiljer Er åt? Kommer du inte alltid att älska henne oavsett om hon är i livet eller inte? Så hade i allafall jag känt ...

Anonym sa...

Aha, var det så Du tänkte. Dina tankar går oftast bortom mina...

Anonym sa...

Djupa, men ack så fina tankar!

Bussbloggen sa...

ahhhhhhh just det ja , det va så jag tänkte ... mina tankar kanske är på lite djupare plan än dom du är van vid !