måndag 25 maj 2009

Laglig Limousine




Nu är äntligen allt i hamn , Limon är inreggad som taxi med skyltar i vacker gul färg som påföljd, taxameter installerad och yrkestrafikmärket i rutan . Det Ni just nu ser är en av få lagliga Limousiner i landet , processen var inte helt enkel men det gick och nu kör vi så det ryker . Under veckan som varit har jag annars bevittnat olagliga Limousiner i Göteborg och även i Uddevalla vid ett par tillfällen, så därför känns det extra skönt att nu kunna skryta lite !

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ursäkta ett nöt som mig men jag har funderat en stund att jag inte begriper. Taxameter? Hur funkar det egentligen? Som jag antar så kör ni mest med limon som "beställningsbuss". Den har färdiga offererade uppdrag alltså? Eller låter ni kunden spänt få sitta och vänta och sen dra sitt platinakort? Om det nu är som jag antar så vad fasen måste man med en taxameter till? Är det för att den är för liten för att vara en buss? Eller registrerar man även offererade uppdrag i taxametern så skattmasen kan ha koll på en? Har egentligen 7 miljoner (nåväl) frågor om saken men börjar lite försiktigt :)

Tycker det verkar vara rena vansinet att behöva ha den reggad som en kebabtaxi.

/Lite bakom

Bussbloggen sa...

Precis detta har jag försökt förklara för Länsstyrelse respektive transportstyrelse men det är inte lätt att prata med betongväggar och paragrafryttare . Min limo är ingen taxi utan jag använder fasta kunder och fast prislista, jag har alla svar på dina frågor garanterat med tanke på 8 veckors mailande med myndigheterna . Nu godkände dom inte undantagstillstånd från taxameter utan bilen är en taxi i deras ögon och då får jag rätta mej efter dessa regler . Taxametern är till för att hålla koll på arbetstider, inkomster och utgifter . Nackdelen är att det går åt så in i h-vete med pappersrullar och jag har ingen plats för allt som skall dokumenteras . Va har du för frågor?

Anonym sa...

Det där besvarde väl dom flesta av mina frågor i ett svep, i alla fall det som cirkulerade i huvudet för ögonblicket. Om man då däremot registrerade bil och firma som hyrbil, så skulle man genast kunna hyra ut den med vita-plåtar och utan taxameter förutsatt att man specar förare och bil separat på fakturan till kund? Är det så jäkla illa? För som inhyrd förare och bil behöver du väl inte ha trafiktillstånd?

/LB

Bussbloggen sa...

Hm , där har du nästa problem ! Du behöver inte som uthyrare ha mer än uthyrningstillstånd men däremot måste den som hyr ha trafiktillstånd taxi och köra på taxameter , moment 22 kan man säga !

Henrik sa...

Ett annat sätt är att regga bilen i ett annat bolag. Sedan ha taxitillstånd i det bolag och endast köra åt moderbolag på faktura så kommer du undan taxametern. dock inte vilotidsbok och TFL