tisdag 5 maj 2009

Jamaican Style



Ord från Johan Orrenius på Expressen ...

"För ett år sedan var jag i Ghana. En dag skulle jag åka buss från Accra till Sekondi. Jag löste min biljett och satte mej i bussen och väntade. Det gick 20 minuter, det gick en timma. Bussen rörde sig inte ur fläcken. Mannen vid ratten satt lugnt och läste en tidning. Försiktigt frågade jag om det var något fel. - Say What? - Ja, är det något fel på bussen? Vi skulle ha åkt för en timma sedan. - Inget är fel, kompis men bussen är ju inte fullsatt ännu. Så låg det alltså till, bussen avgår inte förrän alla platser är tagna. Det hann gå en halvtimma till innan vi kom iväg"

Jag tycker denna lilla historia är fantastisk , det är ett bevis på logiskt tänkande och att det faktiskt finns en värld där stress inte existerar . Det kändes när jag läste som om jag var tillbaka på Jamaica , ytterligare ett land där man tar dagen som den kommer . Jag tror att jag egentligen är en svart Jamaicaman i en vit mans kropp . Nu kör vi Jamaican Style rakt av ... vi kommer när vi kommer och åker när det passar oss !



Nu vill jag absolut att ingen skall tro jag är en marijuanarökande busschaufför/brandman som tar lätt på livet för så är verkligen inte fallet . Däremot kan jag känna stora andra likheter med detta underbara folk och precis som dom är jag mycket av en tänkare och detta har åtminstone en mycket uppmärksam läsare noterat . Jag har nolltolerans mot droger ......

1 kommentar:

ellen sa...

med "peruken" du köpte i miami och lite solpuder är du inte långt ifrån :P / ellen från båten :)