söndag 25 januari 2009

Åter i gamla Svedala

Landade tidigt i förmiddags på Landvetter, en resa på nästan 18 dagar var då över och det har varit den absolut bästa och häftigaste resa hittills i livet , nu har vi satt nivån och utifrån denna nivå så skall vi nu maxa varje resa för resten av livet . Att resa och se sig om i världen när man är ganska ung fortfarande är ett privilegium man måste ta tillvara på . Jag kommer att återge vår resa med bilder och text så fort jag piggnat till, för tillfället har jag inte kraften att ta tag i detta. Små reflektioner annars när det gäller dagen är att Linda Bengtzing skall bli mamma , vem som är pappa vet jag inte , jag är oskyldig ! Coverbandet Tre Drag körde av vägen imorse med sin orkesterbuss utanför Värmlandsporten någonstans , som tur var klarade dem sig utan större personskador . Vi kanske kan få till stånd en sänkt körkortsålder för buss vad det verkar trots allt och det betraktas i mina ögon som mycket positivt , vet att jag har många motståndare i den frågan men å andra sidan så är mina motståndare fossiler som inte vet hur frågan skall hanteras . Läste att något bussbolag fått pris för utbildning och min fråga är då vem som nominerat, antagligen dem själva eller är det utomstående? Jag har då inte fått någon nominering trots att jag antagligen är en av dem som jobbar allra hårdast med utbildning och då pratar jag om utbildning som är av vikt såsom brand, olycka, kris, sjukvård, eco mm . Kan också konstatera att kryssningsbranschen är precis lika rutten som bussbranschen när det gäller löner , där grundas det mesta på traktamenten och tips men till skillnad från bussbranschen så verkar arbetsgivaren där ta sitt ansvar genom att betala vissa försäkringar som chaufförerna i vår bransch får betala själva . Det borde vara kriminellt att grunda sin ekonomi i löneutbetalningar på traktamenten men det är ju tyvärr så många gör för att kunna pressa utpriset till kund . man får 3-5 timmar vitt på papper och resten omvandlas till skattefria traktamenten , i vissa fall betalas allt ut i trakt , det är ett kortsiktigt tänkande . Kan också konstatera att vi inte märker av lågkonjunkturen på det sätt som jag kanske trott , det bokar på bra och när det gäller maj månad så börjar det bli riktigt fullt redan nu , så var det inte alls om jag jämför med samma tidsperiod förra året . Väntar fortfarande på offertsvar från ett par större potentiella kunder och skulle även detta gå i hamn kan det bli tal om ytterligare investeringar . Har nu efter semestern även en del möten att ta tag i där vi skall prata framtid av olika slag , det handlar för det mesta om affärer som vi skall försöka väva samman , om bussbolagen kan samarbete så ser jag bara detta som en stor fördel . Återkommer under morgondagen med lite funderingar samt en reseskildring av det fantastiska karibien . Vi har många roliga bilder att förmedla ...... Natti natti kära vänner

Inga kommentarer: