onsdag 28 januari 2009

rånade & misshandlade busschaufförer

Nu har det hänt igen, 3 busschaufförer i vårt område har blivit antingen rånade eller misshandlade, gemensamt för dem tre är att dem är psykiskt förstörda under en lång tid framöver, skyddsombuden och arbetsmiljöverket har beslutat om en helt korrekt åtgärd att antingen ställa in trafiken helt eller sluta med kontanthantering ombord på bussarna . Detta ämne tog jag upp för 1,5 år sedan när jag hade viss debatt med Buss i väst & Västrafik , då nonchalerade man mig totalt och hotade med vite om jag agerade på egen hand . Mitt förslag var då och är nu mer aktuellt än någonsin att sätta någon form av väktare på bussarna som är utsatta för att på så sätt påvisa allvaret i situationen . Berörda parter hävdade då att man inte har ekonomiskt utrymme för en sådan aktion utan krävde att bussbolagen skulle stå för kostnaden om man ansåg sig behöva denna säkerhet . Nu tänker jag återkoppla detta till ett tidigare inlägg där jag skrev om västtrafiks terror mot bussbolagen via alla kontroller som vissa av oss utsätts för hela tiden, där finns det tydligen obegränsat med resurser att sätta in bara för att kontrollera så bussarna ser ok ut vecka in och vecka ut . Vore det inte på sin plats att Västtrafik istället ser till så att trafiken fungerar och att chaufförerna som kör har en säker arbetsmiljö istället? Ta bort busskontrollanterna och ersätt dem med väktare på dem drabbade orterna, händer det inget snart kommer vi att drabbas ännu hårdare av bussförarbristen i och med att färre kommer vilja jobba under dessa omständigheter. Det är inte bussbolagens skyldighet att betala för säkerheten på Västtrafik, detta får dem allt betala för själva . Däremot är det vår rättighet att påtala säkerhetsbrister och hot i vår miljö samt att åtgärda utan att riskera viten på tusentals och kanske miljontals kronor . Tänk vad pengar man går miste om nu när folk får åka gratis, så går det när man är snål !

Inga kommentarer: