måndag 26 januari 2009

Nytt Terrorhot i Västsverige - Västtrafik

Kom hem från en fantastisk resa i Karibien, hem till kalla Sverige och upptäcker att vi lever med mer hot och mer terror här än i staterna , jag är gruvligt förbannad och nu nöjer jag mig inte med en ursäkt ! Västtrafik har kontrollanter och då menar jag inte biljettkontrollanter utan busskontrollanter som har en enda uppgift här i livet och det är tydligen att terrorisera vissa bussbolag och skriva rapporter med hot om både det ena och det andra . Det senaste i raden av exempel är en kontroll som genomförts tidigare på min Scania Vest , kontrollen blev godkänd och det finns även en protokoll på detta, sedan dess har ytterligare kontroller genomförts på samma buss och då blev den underkänd enligt kontrollanten. Bussen är av årsmodell 2007 , vi pratar inte underkänd av säkerhetsskäl utan han uttryckte sig på så sätt att han inte gillar valet av bussmodell och hur den är byggd men va fan det är ju västtrafik själva som gjort specen på bussen och jag har bara betalat vad den kostat och det var för mycket . Nu gnällde han på att det va fel remmar till att spänna fast rullstolar & barnvagnar med, vi har inte haft en enda rullstol på 1,5 år, dessutom remmarna som är i bussen är samma remmar som Västtrafik från början godkänt. Man gnällde också på att en destinationsskylt inte lyste och förklaringen var en trasig elektronisk komponent som är eftersänd av Scania . Denna komponent har alltså gått sönder under förra veckoslutet. Är det vanligt att man letar fel på godkända fordon? Under samma tidsperiod har man även kontrollerat min Setra buss och även här blev det anmärkningar av mindre betydande karaktär, bl a så fick jag anmärkning om att toaletten var låst, en toalett som inte skall finnas enligt anbudet, en toalett som jag satt in på eget initiativ för att kompensera förlusterna i linjetrafiken med bättre betald beställningskörning. Anmärkning på en toalett som alltså inte ens finns, det är en skolbuss . Nu hör det till saken att man än så länge aldrig kontrollerat Uddevalla omnibus när vi varit närvarande utan alltid är det bara mina bussar som råkar ut för dessa terrorister . Jag ser det nu som en personlig vendetta iscensatt av någon som jag tror mig veta vem det är . Det är förföljelse på hög nivå ... Nu vet alla vart pengarna går hos Västtrafik, dem går till att avlöna dessa kontrollanter och det är inte billigt eller kan det vara så att kontrollanterna är anställda i stödprojekt från arbetsförmedlingen så man inte betalar alls och därför har råd att slösa med resurserna? Inte en enda resenär har under 1,5 år klagat på något, alla har kommit i tid, alla reser säkert . Jag är inte emot kontroller men går dem till överdrift eller enbart riktat mot vissa bolag, då tar jag det personligt . Om ett bolag som Omnibus har dessa i hälarna så skulle det för deras del innebära ytterligare personal som måste anställas... Antingen skiter man i alla rapporter som måste komma in eller så råkar man inte alls ut för samma mängd kontroller som vi gör ! Dock är vi överens om en sak och det är att Scania är helt fel buss att ha i denna typ av trafik . Hur vore det om Västtrafik la sina resurser på det som är väsentligt och av betydande karaktär som t.ex att sätta upp riktiga busskurer så deras kunder har någonstans att vänta på bussen i eller att man gjorde en bättre resarch på trafiken så att man anpassar bussarnas storlek efter mängden resande och på så sätt sparar både miljö och pengar . Tydligen är inte miljö prioriterat då man alltid skall ha så stora bussar som möjligt med så mycket onödig utrustning som möjligt så att vikten ökar och bussarna drar mer bränsle som i sin tur genererar mer avgaser ut i vår vackra natur . Är jag arg? Nä inte alls, jag är bara en vanlig svensk företagare som är något förbannad på hela systemet . Jag har 3 bussar som kör i Västtrafiks regi 180 dagar om året, alltså under skolterminerna och jag är så less på all onödig skit som jag hela tiden måste stå ut med, tänk då om dem som kör 350 dagar om året med 30 bussar råkat ut för samma terror , nä det finns inte för detta verkar vara en personlig vendetta ! Jag gör hela tiden allt jag kan för att vara till lags, vi fixar allt dem anmärker på men det det går till överdrift och anmärkningarna inte är relevanta till verkligheten, då ser jag det som terror !

Inga kommentarer: