torsdag 29 januari 2009

Swedbank suger

Glädjande besked vid halvårsbokslutet den 31/12-2008 , siffrorna påvisar en omsättningshöjning samt då även en vinstförbättring sedan föregående år under samma period , främst beror detta på bättre resarch och planering . En del onödiga utgifter har kapats vid fotknölarna samtidigt som mina kunder än sålänge inte drabbats av konjunkturnedgången på samma sätt som många andra . Det känns ganska skönt att ha ett riktigt bra resultat med sig när vi nu går in i nästa halvår där ingen igentligen vet någonting om hur ekonomin kommer att bli . Eftersom att jag såg krisen närma sig tidigt så vidtog jag åtgärder och detta har nu börjat ge resultat. Hade inte bankerna varit så oresonliga och bara tänkt på sig själva hade resultatet kunnat se ännu bättre ut, min tilltro till bankväsendet har fått sig en rejäl törn, framförallt när dem inte följer rekommendationerna . Ser bara på mina privata bolån som fortfarande ligger kvar på samma höga nivå som i höstas trots att räntorna gått ner, man försvarar sig med att dem obundna lånen följer Stibor och är därför opåverkbara . Min största tabbe var för 1,5 år sedan när jag tog lån på 3 bussar som hamnade i samma avbetalningskontrakt av någon anledning, när jag nu skulle lösa ut en av bussarna så krävde Swedbank att jag förutom marknadsvärde på bussen skulle betala ytterligare 200.000 kr som kompensation för krisen i Sverige, man ville säkra upp sig själva gentemot dem två bussar som är kvar i kontraktet, så att det hela tiden finns ett kraftigt övervärde att ta av . Detta tyckte jag var riktigt skitigt gjort och det berättade jag med , att jag lånar pengar i denna bank i framtiden ser jag som otänkbart i dagsläget . Man vill gärna vara med och låna ut pengar, ta ut höga räntekostnader men när det blir kris tar man inga ansvar alls utan försämrar villkoren medvetet för att inte själva drabbas av ekonomiska bakslag ! Swedbank suger .....

Inga kommentarer: