BR, tillsammans med representanter från Stockholms läns BF, Bussslink
och Strömma Buss/Ekmanbuss, bjöd miljö- och trafikborgarrådet
Ulla Hamilton (m) på en rundtur i Stockholms innerstad i tisdags.
Syftet med rundturen var att visa flaskhalsar för lokaltrafiken och
turist- och beställningstrafiken till och i Stockholms innerstad samt att
visa en bussdepå och biogashantering. Vi föreslog under rundturen
även ett antal direkta förslag på bättre lösningar vad gäller framkomlighet,
säkerhet och miljö, några exempel:
1) Katarinavägen, byt riktning på busskörfältet till/mot Slussen
2) Stadsgården, busskörfältet tillgängligt för turistbuss
3) Slussplan, omväg på grund av dålig bärighet på Slussen, köer,
signalprioritering och körfält
4) Hållplats Räntmästartrappan, buss i konflikt med cykelbana
istället för cykel i konflikt med fotgängare
5) Skeppsbron, Slottet
6) Strömbron, cykelbana, signalreglering och körfält
7) Smålandsgatan, parallella körfält och sväng
8) Nybroplan, trafik ”måste” passera om den ska ut på Centralbron.
9) Centralbrons gupp, vägarbetarens säkerhet i konflikt med
bussförarens hälsa
8) Birger Jarlsgatan, ombyggd och trängre
9) Sveavägen, smala körfält och köer morgontid
10) Valhallavägen, köer morgon och lastning/parkering hindrar
11) Hållplats Jungfrugatan, klackhållplats, ingen sidoförflyttning,
lätt att angöra kantsten, säkrare i och urlastning samt sänker hastigheten
för andra fordon.
12) Fler kollektivkörfält för turistbussar i innerstaden
BR gav även Ulla Hamilton information om branschens arbete med
en fördubblad kollektivtrafik, säkerhet, miljö, ITS samt lyfte upp vilka
krav vi har på en tillgänglig destination
I ett uppföljande brev till miljö- och trafikborgarrådet föreslår vi
även att Sturegatan/Kungsgatan bör tillåtas att trafikeras med buss
upp till 15 meters längd (även turistbussar). Detta för att förenkla och
förbättra för de företag som trafikerar Värtahamnen/Frihamnen och
Cityterminalen. I skrivelsen kommer vi även att begära att Stockholm
beaktar de viktiga stråken för turist- och beställningstrafiken i planeringen.
– Jag upplever att detta arrangemang gav möjlighet till en bra dialog
med branschens representanter och borgarrådet samtidigt som problematiken
fick praktiskt förevisas, säger Tommie Vesterlund som
deltog för BRs räkning under rundturen tillsammans med BRs ordförande
Anders Lundström och ordförande i Stockholms Läns BF Johan
Ekman.
Ovanstående brev går att läsa i BR-s lilla blad som sänds ut med jämna mellanrum , nu vet jag att man kommer hävda att detta berör alla bussbolag eftersom många reser till huvudstaden med jämna mellanrum men faktum är att detta är ett problem för bussföretagen i Stockholm först och främst , ett problem som dem skulle kunna hantera själva utan att blanda in RIKSORGANISATIONEN , detta är en lokal fråga som bör tas på en lokal nivå . BR har andra uppgifter som borde vara mer prioriterade eller är det något jag har missat i sammanhanget? Eller skall BR i framtiden fungera som en medlare i lokala frågor? Är det till detta arbetet våra medlemspengar går? I såfall har jag en hel del trafikproblem här nere på Västkusten jag skulle vilja lyfta också och det vore kalas om ni kunde komma hit och därefter agera med samma kraft som ni gjort i Stockholm. Vi har Tingstadstunneln och förövrigt hela E6 genom Göteborg, Vi har morgontrafik både söder om och norr om Göteborg måndag-fredag som innebär att vi måste lägga till tid i planeringen och en körning som i normala fall kanske tar 40 minuter får vi räkna 1 timma på i morgontrafiken . I Stenungsund har vi jättelånga köer på morgonen och eftermiddagen i samband med att folk slutar jobbet, vad skall vi göra åt detta? På vägen ut mot Vargön har det under en tid varit ett vägarbete som gjort att det varit väldigt trångt att passera, hur skall vi agera där? Skall vi tvingas köra en annan väg eller kan man rent av sänka hastigheten? Samma problem kan vi se i resten av europa, är det någon som passerat Hamburg i morgonrusningen förövrigt? Smala körfält? hm , är det något bussbolag som råkat ut för sedvanligt många bucklor kanske pga olika orsaker, fartgupp finns väl överallt? Dem är till för att bl a minska hastigheterna hos bilister och bussförare som kör vårdslöst, för er som tror något annat har så har ni missuppfattat varför fartgupp finns . Allvarligt talat , att man kör på kantsten beror väl snarare på att föraren har svårt att navigera sitt fordon? Allvarligt talat , skall vi börja bygga om i hela landet för att det finns ett antal chaufförer som kör på kantsten? BR lär få mycket arbete i såfall framöver. Sverige befinner sig i kristider ekonomiskt, många bussföretag har kriser av olika slag, infrastrukturen i landet är under all kritik och det finns verkligen vägar som är olycksdrabbade som bör gå före i prioriteringen . Ett sätt att komma ifrån trafikproblemen i och omkring städerna är att införa miljözoner för bilar , kanske rent av förbjuda bilar under vissa tidpunkter på dagen och på så sätt tvinga folk att använda kollektiva medel, detta tjänar främst miljön på men även bussbranschen skulle vinna på ett ökat resande. Man skulle kunna se det som matarbussar . Miljön är huvudargumentet om jag förstått det hela rätt och då är det väl både trafikmiljö och klimat som skulle bli vinnare om min lösning gick i hamn? Personligen så tror jag att åtgärderna man vill få till är för egen vinnings skull och inte alls kopplat till varken miljö eller annat !
Stockholmarnas problem är inte riksomfattande och därför bör väl knappast resurserna läggas här .
Är kollektivkörfälten i Stockholms innerstad verkligen en prioriterad fråga för BR?
Har man dåligt att göra på kansliet får ni följande förslag att jobba med, förslag som resten av Bussverige också kan ha nytta av ...
1) Miljözonerna (arbetet verkar stå still här)
2) Inleda ett samarbete med svenska polismyndigheten om trafiksäkerheten och vad vi tillsammans kan göra, så vi slipper alla statsanställda som bara jagar böter. Med ett ökat samarbete kan vi undkomma ett flertal stressmoment .
3) När det gäller våra trafikhuvudmän så skulle BR kunna medverka till att utforma ett nytt bussavtal som gör det enklare för bussbolagen att flytta runt sina fordon och kanske utnyttja dess livslängd fullt ut utan att bli ruinerade . Man skulle kunna standardisera hela avtalet och skriva in klausuler om att man på det lokala planet inte får kräva specialarrangemang som fördyrar, komplicerar och gör det omöjligt för bussägarna att bli av med sina fordon eller utnyttja dem fullt ut.
4) Man skulle kunna ta tag i dem nya lagarna och utforma centralavtal på olika plan bl a ett avtal som gör det rimligt för alla bussåkare att få dem bästa priserna som finns när det gäller utbildning enligt yrkeskompetensutbildningen , BR borde ha tillräckligt med kraft för att få till ett kalaspris som skulle fungera som ett riktpris och då menar jag kanske inte bara med någon som är aktör i Stockholmsområdet.
5) BR skulle kunna lägga lite pengar på att servera riktig öl på turistmässan i mars månad
Det här var bara 4 (5) exempel på vad BR skulle kunna lägga tid och resurser på och jag kan gärna rita ner ytterligare punkter på min lista men inte just nu då CSI Miami har börjat . Får återkomma i frågan .....
Nä tacka vet jag Ljungskile , här har vi både riktig öl och dåligt med kantsten vi kan köra på, dessutom helt köfritt i morgonrusningen . Skulle bommarna gå ner kan vi ta alternativa vägar , sluta stressa och planera bättre så skall ni se att allt löser sig förr eller senare !
Jag älskar AIK och jag älskar Stockholm men ibland tycker jag allt att huvudstadens invånare borde tona ner sig lite men tyvärr tror jag inte huvudstadsyndromet har något botemedel, det blir något vi får leva med !
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar