torsdag 23 april 2009

Lågkonjunktur & Världskris???

Många pratar om lågkonjunktur och finanskris men en sak är säker , det existerar inte på Västkusten ! Sitter för tillfället och försöker planera den närmsta veckan bara och det är ett heltidsjobb bara det , nu har det dragit igång på allvar ! Nackdelen som jag ser det är att inte alla bokningar är välplanerade utan att dom inkommer väldigt sent såsom exempelvis en körning som skall utföras ikväll , den fick jag beställning på nu . För att då undvika att personalen blir tjurig så får jag nog köra denna lilla tur på egen hand . Maj månad är bättre än på många år om man skall se till bankens favoritord - omsättning men ser man till nettoresultat får vi utvärdera detta vid bokslutet i juni/juli . Märkligt hur banken enbart kan se omsättning som ett mått på resultat, själv ser jag omsättning som ett riktmärke bara och istället nettoresultatet som det viktiga men försök förklara detta för tjänstemännen på bankkontoren!

Skolskjutsanbudet i Stenungsund är väl i princip klart och nu inväntar vi svar på vem som skall få trafiken dom närmsta 4 åren, det mest troliga är att en konkurrent får alla bussar och att jag istället får planera för en framtid utan dessa fordon . Vilka konsekvenser detta kommer få är lite svårt att spekulera i men mitt mål är i allafall att inte säga upp någon fastanställd personal utan istället ha igång så mycket folk jag kan dels för att avlasta varandra och dels för att jag har lite andra idéer jag skall prova .

När det gäller antalet fordon så är målet trots högkonjunkturen i företaget att dra ner med en buss , har ju två stycken som är lite till åren och dessa skall bort , istället vill jag ha en nyare turistbuss som ersättning till dessa . Men i dagsläget är det inte lätt att sälja begagnat och det är inte heller lätt att få lån till investering . Jag vill nog säga att hela Sverige befinner sig i ett moment 22 . Dock har jag en plan som jag tror starkt på , en plan som jag kan få gehör för om allt klaffar . Utan investeringar kommer vi inte klara underlaget som finns och klarar man inte det så kommer jobben försvinna, så slutsatsen är att investering är ett måste !

Kom igen nu alla där ute så lyfter vi Sverige ur krisen ....

Inga kommentarer: