måndag 27 april 2009

Jävligt trött på Bussbränder

Jag har under en tid inte alls uppdaterat mina läsare om antalet bussbränder i landet och detta enbart för att det händer så ofta och Ni tar nog inte längre någon större notis om det men nu är jag förbannad och jäkligt trött på att det händer , är så jäkla trött på att man brister i underhållet av sina fordon, att man är så förbannat snål att man inte vill åtgärda innan olyckan är framme . Detta måste få ett slut snart . Blaskan Resor och trafik skrev att bussbränder inte är allvarligt, att dom minskat och att det inte är några problem - hur fan tänker dom? Det är branschens förnärvarande största problem och nonchalansen mot detta är påtaglig . Jag vill lagstadga om åtgärder mot dom företag som missköter sig , försäkringsbolagen måste börja sätta press . Ni kan tycka att jag är tuff, hård och örättvis men tänk på att vi behandlar människoliv varje dag, människor som förväntas känna sig trygga när dom reser med oss . Jag skulle inte känna mej trygg om jag satte mej i en av dom misshandlade bussarna med immiga rutor, plåtskador eller luckor som sticker ut från bussen . Ser dagligen bussar överallt som läcker olja och drivmedel , åk in på en busstation bara och kolla i asfalten så kan ni själva se att jag har rätt , dags att ta tag i problemet anser jag !

Jag hade ett brandtillbud för två år sedan i en helt ny buss dock inte i motor utan i hjulhus, en scania och jag gav mej inte förrän en utredning skett och jag fått reda på orsaken, jag gav mej inte förrän Scania erkänt sitt fabrikationsfel och då krävde jag att alla bussar i samma serie med samma fel skulle åtgärdas . Svaret blev NJET . Vi har inte råd utan åtgärdar efter hand dom brinner - det är så jäkla uselt skött och har gjort mej riktigt ilsk . Dags att inte bara bussägarna tar ansvar utan även busstillverkarna annars råder vi aldrig bot på problemet !

Undrar vad statistiken säger ? Vilka bussmärken brinner mest? Någon som vet?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Volvo

Bussbloggen sa...

Anade nästan det .....