tisdag 18 augusti 2009

Bokslutet klart - nu ska det firas !

Då var ytterligare ett bokslut till historien och det är med glädje jag kan konstatera att trenden höll i sig ytterligare ett år med omsättningsrekord och vinstrekord . Nu vet jag att innevarande år kommer bli tuffare med tanke på att vi förlorade skolskjutsarna i Stenungsund till ett konkurrerande bolag som inte har rent mjöl i påsen vad det verkar men å andra sidan så är det inte mycket jag kan göra åt det utan det är bara att bita i det sura äpplet och försöka hitta alternativa jobb för företaget . Det man förlorar på berg och dalbanan får man ta igen på karusellen, svårare än så är det inte och kör man fulspel mot mig så kör jag det tillbaka . Nu åter till mitt bokslut ....

2008-07-01 - 2009-06-30 preliminära siffror

Slog omsättningsrekord och i år nådde jag över 12,3 miljoner kronor , vinsten landade på 11,7% dvs ca 1,4 miljoner kronor och detta är pengar och siffror som kan vara bra att ha nu när jag går mot tuffare tider . Det känns riktigt kul att se hur rätt jag satsat, det känns riktigt kul att nå sina mål man satt upp och framförallt känns det kul att visa andra som tvivlat på mina kunskaper och min filosofi . En annan sak som är kul är att se dom stora jättarna i branschen som dras med problem och gör miljonförluster men samtidigt så sitter deras VD eller styrelsefolk inom Bussbranschens olika grenar och berättar hur duktiga dom är , för mej är det fel folk på fel plats, hur skall vi kunna få ordning på branschen om vi inte får in nytänkande? Vet att många anser jag är ett pucko som berättar om mina preliminära siffror, många anser jag skryter och är märkvärdig men det får dom gärna tycka, jag är stolt över mina siffror och det vi åstadkommit på Ljungskilebuss, dom allra flesta i personalstyrkan har skött sig exemplariskt och det är nu med tillförsikt jag går in ett tuffare år där ett resultat på + sidan är tacksamt och sedan om det inte blir så mycket så blir jag ändå glad . Som många skulle kalla det så blir det nu ett mellanår för mej där jag inte skall kalkylera med varken vinst eller omsättningsrekord utan snarare tvärtom så mitt nya mål för året är att dra runt företaget och inte göra minus . Inofficiellt har jag ett annat mål som jag jobbar efter men detta är för allmänheten hemligt då jag har en liten strategi i allt jag gör , se upp nu för vindarna vänder och jag tänker ta sats från nya plankor framöver!

2 kommentarer:

Peson sa...

Starkt Jobbat Kompis!!!

Anonym sa...

Ljungskilebuss Aktiebolag

Org.nummer: 556199-XXXX 
Bolagsform: Aktiebolag

RESULTATRÄKNING jun-08

Nettoomsättning (TKR) 10 524
Rörelseresultat (TKR) 1 059
Resultatefterfinansnetto(TKR)1 054
Årets resultat (TKR) 73

BALANSRÄKNING jun-08

TILLGÅNGAR          
Tecknat ej inbetalt kapital(TKR) 0
Anläggningstillgångar (TKR)5 267
Omsättningstillgångar (TKR)2 551
Tillgångar (TKR)7 818

SKULDER, EGET KAPITAL OCH AVSÄTTNINGAR
Eget kapital (TKR)1 313
Obeskattade reserver (TKR)927
Avsättningar (TKR) 0
Långfristiga skulder (TKR)3 802
Kortfristiga skulder (TKR)1 777
Skulder och eget kapital (TKR)7 818

NYCKELTAL jun-08

Omsättning per anställd (TKR)1 052
Personalkostnader per anställd (TKR) 302
Omsättningförändring 65,50%
Vinstmarginal 10,10%
Soliditet 25,33%
Kassalikviditet 143,56%