söndag 3 oktober 2010

Boris och jag

Ja inte Jeltzin alltså utan Lennerhov , vi hade under gårdagens vistelse i Ullared ett samtal om hur allt hade utvecklats . Var ju tvungen att presentera mig eftersom att vi är landets största leverantör av bussresor till just detta shoppingmecka . Han berättade otroligt mycket intressant för mej och samtalet var riktigt bra . Idag har vi 5 bussar på plats och nästa lördag skall vi ner med mellan 500 - 600 personer så visst är vi en stot tillgång .

I övrigt när det gäller allting så är jag som Ni redan märkt av mycket besviken på stora delar av bussbranschen . Nu har vi ju fått en kartellbildning och frågan är om det är lagligt? Vi har nu fått en prislista på vad det skall kosta att åka buss och det spelar ingen roll var i Sverige vi befinner oss . Konkurrensen är snedvriden men om vi nu skall hitta något positivt i detta så är det just för oss som står utanför . Vi kan använda oss av prislistan på ett väl genomtänkt sätt mot dem bolagen som gått med i kartellbildningen .

Resultatet är att dem bolagen som redan har det tufft ekonomiskt kommer få det ännu tuffare och det finns viss risk för utslagning på marknaden . Men detta är ju bara en fördel för alla andra i och för sig . Hoppas Ni kan förstå hur jag tänker?

Efter samtal med ett par andra bussägare som i omfattning är större än mig så skulle det vara intressant att skicka ut kedjemail för att få reda på hur man ställer sig ute i Sverige, vi kanske kan få reda på vilka som sviker branschen och vilka som står sig starka . Vi är på väg mot en bransch med svarta löner för att kunna matcha intäkterna för utrymmet att betala vitt finns ej längre . Vi kan se detta redan genom vissa mycket märkliga bokslut men dem närmsta åren kommer vi få se detta ännu mer . Jag skulle vilja se att BR snart reagerar mot hur beställningstrafiken fungerar. Är det lagligt med att kontrollera förare och fordon dagligen via central enhet? Är det lagligt att "tvinga" beroende åkare utan egen vilja att skriva på centrala avtal? Är det lagligt att hota organisationer inom branschen genom att använda argumenten att Ni blir utan jobb om Ni inte skriver på? Är det lagligt att bli påtvingad SMS kommunikation? Trodde branschen kämpade för att minska säkerhetsriskerna i trafiken men nu är det visst ok, jag fattar ingenting . Det skall bli intressant att läsa vissa bokslut om 1,5 år , då kan vi utläsa vem som vunnit och vem som förlorat, vi kan se vem som dribblar med ekonomin . SJ tjänar mångmiljonbelopp varje månad så jag anser då att man har möjligheter att betala bättre för dem som återupprätthåller SJ-s anseende dvs alla bussägare och dess chaufförer som ställer upp i vått och torrt när tågen slutar att fungera .

15 kommentarer:

Anonym sa...

Vi får väl se hur det går. Björks har skändligen misslyckats med sitt uppdrag i helgen och från SJ håll ryktas det att man redan haft ett mycket allvarligt samtal med en viss företrädare för Björks.

Anonym sa...

hej
har i helgen kört tågersätnings trafik åt björksbuss
och jag kan bara säga att dom har skött sej exemplariskt
och att ja fått den info jag behövde för att klara mina körningar
dom hade tom en samordnare ute på stationen till vår hjälp

Bussbloggen sa...

Det va lustigt att det ligger två kommentarer som vittnar om två skilda saker . Fungerar det eller fungerar det inte?

Vore ju intressant att veta vem du är som kört ersättningen i helgen?

Bussbloggen sa...

Var i landet har det fungerat och var i landet har det inte fungerat för Ni verkar ju inte ha befunnit Er på samma plats kära vänner!

Unknown sa...

Det kanske har funkat finfint för de få som kört.. men mindre fint för resenärerna.

När det gäller ekonomi och avtal gissar jag att bussägare är som chaufförer; mycket snack, men när det väl gäller tar dom all skit utan att gnälla. Tur att det finns de som står för vad de säger.

Anonym sa...

jag körde örebro -stockholm pga av ner riven ledning
sen på vägen hem från stockholm fick jag ett samtal från björks som undrade om ja kunde köra mellan arboga - örebro - arboga


min kommentar från kl 16,00

Anonym sa...

mellan örebro arboa så var vi 10-12 bussar som körde
Interbuss,Ekmanbuss björksbuss Hallsbergsbuss,Wedensbus,Vibybuss
+ett bolag till från stockholm en gråaktig DD

Anonym sa...

Jag från första inlägget igen: Mina uppgifter kommer från SJs trafikledning. Tydligen var det värst vid Norgeolyckan.

Bussbloggen sa...

Ja som vi ser har det väl varit allmänt kaos och inte så många av dem små åkarna som varit inblandade utan det är dem stora såklart som tagit hand om jobben men vad kommer hända längre fram när dem stora har fullt upp? Om jag förstått det hela rätt så har Interbus i både Stockholm och Göteborg gått med på en deal där man agerar som trafikledare för Björk´s räkning och självklart ser man till att ha jobb till sina egna fordon på samma sätt som Björk´s skickar ut sina egna bussar. Räknar man med att små åkarna ska ställa upp under högsäsong när dem själva inte vill köra för att det är så dåligt betalt så tror i allafall jag att man är snett ute .

Hur gick det med Norgetåget som spårade ur? Löste man detta problemfritt?

Är det någon som har info gällande vad som helst i detta ärende med ersättningstrafiken?

Anonym sa...

Det jag vet förutom det jag skrev i första inlägget är att SJs trafikledare tycker att det svårt att jobba utan systemstöd. Tydligen är det inte på plats eller fungerar inte ännu.

Anonym sa...

vad jag hörde så var alla evakuerade på 3 timmar och att dom första bussarna var snabbt på plats
men att det var allmänt kaos där men det var ju en olycksplats

Anonym sa...

Man kan i alla fall konstatera att inga "skandal/kris" reportage om misslyckade busstransporter finns i "kvällsblaskorna". Hade det inte fungerat, så hade det säkert stått där, då SJ är satt under lupp efter tidigare problem med att lösa problem som t.ex evakuera tåg, m.m. Så det är nog inte så illa som en del belackare vill påstå.

Anonym sa...

Verkar konstigt om Johan Ekman tar på sig att trafikleda ett omöjligt och underbetalt uppdrag för att "rädda" Björksbuss. Om det är sant det som antytts så är det nog snarare så att han ser en intressant affärsidé i att utföra uppdrag i avtalet. En stor del av transporterna är tur och retur transporter, då har man ju faktiskt bättre betalt än då man kört "garage-garage" åt Bussakuten. Vem tackar Nej till bättre betalt? Inte jag i alla fall. Sen en annan sak som känns underbart, jag är med då körningarna är nära mig, förut när jag var med tillhörde jag inte "eliten" som fick betalt "garage-garage" för att köra fram 10-20 mil, jag fick aldrig samtal om SJ körning, det fick min konkurrent som ligger 15 mil bort. Nu kör vi på samma villkor. Det ser i alla fall jag fram emot.

Anonym sa...

Ja fy f-n va orättvist Bussakuten har dirigerat bussar, här har en del bolag "smörjt" trafikledarna för att kunna köra vad som helst, hur som helst! Får hoppas att Björks och Kjell Nordin står emot detta och fördelar körningarna rättvisare. Det finns bolag som levt på SJ, som kunnat köpa nya och fler bussar, sen har dom konkurerat med mig med låga priser då de haft tumme med den tidigare trafikledningen. Det har SJ betalt, tala om skandal!

Hurra för den nya tiden! Jag kommer inte få det sämre, men det hoppas jag en del andra får.

Bussbloggen sa...

Härligt med åsikter ... Synd bara Ni inte vågar skylta med era namn för det hade varit mer rättvist!!! Det kan ju faktiskt vara samma person som dikterar olika kommentarer för att få andra att göra som han själv vill . Förstår Ni poängen?

Avtalet är uselt så som det är författat i dagsläget, läs Toni´s nyhetsbrev !!!