torsdag 23 september 2010

Starka & många reaktioner

Nu äntligen börjar det hända saker, otroligt skönt att se att Ni där ute i landet reagerar över det skamliga förslag som kom oss tillhanda . Vill man även fortsättningsvis ha vår hjälp så får man betala vad det kostar . Vill att fler skriver kommentarer och åsikter , vill höra hur resten av Sverige tänker göra? Kommer någon att skriva på? Har Ni redan gjort det? Motivera era tankegångar ... Nu gör vi som i valet och bildar folkrörelse , att skapa opinion gör att vi kan förändra det som håller på att ske . Tyvärr kommer det inte att räcka med att höja avtalsförslagen med 10-15% utan nu får man verkligen anstränga sig för att vi skall fortsätta stiga upp på okristeliga tider, lämna julborden, gå ifrån midsommarfirandet bara för att köra buss när tågen står stilla .

Kom igen nu vänner och sprid budskapet att vi inte accepterar försämrade villkor, hade allt varit riktigt så skulle priserna på ersättningstrafik istället höjts nu i höst för vårt arbete är ovärderligt för Statens Järnvägar . När flyget står på marken, när tågen står på rälsen, ja då kör vi idioter buss . Utan bussen stannar Sverige ! Försök hitta någon som kör i snöstormen när vi vet att vi inte får betalt för erlagd tid . Kom igen nu så förändrar vi tillsammans !!!!!!

6 kommentarer:

bomm sa...

tja kan du inte lägga utt en kopia på avtalet så alla som inte har set det kan så en chans att se det

Bussbloggen sa...

Tyvärr kan jag inte göra detta utan det är upp till var och en att hämta hem det . Dock kan jag väl säga att samtliga bussåkare i landet som har kört för SJ mest troligt redan har fått detta i sin hand . Fråga din arbetsgivare om du är busschaufför ...

Smålänningen sa...

Som jag ser det är detta inte bara en fråga om ersättningsnivå. Som åkare risker du dessutom extra kostnader om passagerare missar anslutningar eller om du inte kommer fram i tid. Björks förbehåller sig då rätten att anlita annan åkare och debitera dig alla merkostnader. Dessutom, hur i h-e kan man skicka ut detta EN vecka före startdatum och förvänta sig att någon ska skriva på direkt? Kraven på förarna är också i det närmaste orimliga med registrering av ankomst och avgångstider och antal passagerare. Betalt får man inte förrän efter 40 dagar. Nä nu vill jag att hela branschen ligger lågt ett tag.

Staffan Sävenfjord sa...

Du skriver Statens Järnvägar, Daniel. Statens Järnvägar upphörde 2001 och delades upp i sex aktiebolag. Det är SJ AB (i vardagsslag SJ) som sköter persontrafiken på tåg och har gjort så i nu snart tio år. SJ i SJ AB skall inte utläsas Statens Järnvägar.

Däremot finns det något som heter Affärsverket Statens järnvägar. De sysslar främst med uthyrning av järnvägsfordon, framför allt till de tågbolag som kör trafik som upphandlats av Rikstrafiken.

Viktigast dock är att komma ihåg att SJ AB inte längre har monopol på tågtransporter. I Västra Götaland kommer t ex DSBFirst att ta över regionaltågen och köra för Västtrafik från den 12 december. Mellan Göteborg och norska gränsen för tåg till Oslo kör redan nu Svenska Tågkompaniet och kommer att fortsätta att göra. Jag hoppas bara att ingen bussägare nu också straffar de andra tågbolagen, som jag utgår från kommer att skriva anständiga avtal.

Men detta är uselt skött av Björks Buss i Västerås, som från den 1 oktober tar över från Bussakuten. Och som dessutom varit så kaxiga när de berättat om hur bra allt skall bli. SJ AB borde också varit tydligare i sin upphandling. Ersättningstrafik för tåg kostar stora pengar för SJ - men det måste få kosta. Man har inte råd att reta resenärerna vid inställda tåg ytterligare med att man inte får tag i tillräckligt med bussar. Nu väntar sannolikt kaos i stora delar av landet.

Bussbloggen sa...

Ja ja ja , Staffan du ska alltid märka ord !!! ha ha ha

SJ är för mig Statens Järnvägar för det är jag uppvuxen med men korrigerar mig enligt ditt inlägg !!! Förlåt för att jag drog ner det gamla fina namnet i smutsen ...

Bussbloggen sa...

Varför skall vi ge Björks kredit i 40 dagar? Vi är väl inga banker eller? I såfall måste priserna upp ännu mer för vår utlåningsränta i bussbranschen är väsentligt mycket högre än bankernas eller hur?