onsdag 22 september 2010
Intressant avtalsförslag
Fick ett intressant avtalsförslag på mailen idag gällande viss ersättningstrafik för tåg, ett avtal som skall börja gälla den 1 oktober och jag vet att det finns många fler därute som fått samma förslag som mig . Det intressanta med detta avtalet är att man har satt en framkörningsavgift istället för att betala garage-garage som man tidigare gjort, man har även slutat betala för återresan så nu har man istället bara betalt från punkt A till B då man har resenärer i bussen samt den betalda arbetstiden har man frångått våra avtal och betalar endast faktisk tid då vi kör med passagerare . Städtiden är satt till minimum och sammantaget gör detta att vi om jag räknar rätt minskar våra priser som vi tidigare hade med 20-30% . Kan vi bara acceptera detta och skriva på avtalet? Våra kostnader ökar men marginalerna tas bort? Om vi är lojala och ställer upp på dessa villkor när det är kris så får vi enligt avtalet chans att kanske få vara med och lämna offert vid dem planerade tågstoppen . Vad skulle hända om ingen skrev på avtalet? Varför skall vi ställa upp dag som natt för att någon annan skall tjäna stora pengar? Är det inte mer rättvist att våra chaufförer får betald för erlagd tid som tidigare och att vi ägare får betalt för dieseln fram och även tillbaka? Kom gärna med synpunkter och reflektioner för nu vill jag höra vad Ni andra tycker ...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
10 kommentarer:
Man kan ju inte klandra dem för att de försöker, mindre utgifter är ju alltid kul. Men att acceptera ett sådant avtal är att förnedra sig. Bättre att låta bussarna stå än att tvinga ut chaffisarna med kort varsel och inte tjäna nämvärt på det.
Synd att de garanterat kommer att få dumma lättlurade jävlar att ställa upp på det.
Det mullrar i hela branschen sedan igår eftermiddag. Det lutar åt att många slänger avtalen i papperskorgen.Om vi smååkare går med på detta förlorar vi en viktig inkomstkälla. Om ingen skriver på blir Björks / SJ tvungna att höja priserna. Håll ut ett par veckor, så kommer det ng ett nytt avtalsförslag.
ja fy fan vilket avtal man kan ju undra hur avtalet mellan sj och björks buss ser ut
kan vara så att någon tjänar stora pengar här man kan bar fundera över vem
Hörde att vdn för vårt bolag mailat till Björks och meddelat att vi kör vidare för våra gamla priser som sj betalar idag om de är intresserade. Vi kommer inte att köra mer om vi inte får betalt för tomkörningar.
Bussakuten skrattade åt oss när vi meddelade vad ville ha för att stiga upp mitt i natten och köra tågersättning, Björks hade antagligen kissat ner sig eftersom dom tydligen ska sänka ännu mer.
Härligt att för en gångs skull se att övriga Bussverige reagerar !!!
Keep on fighting ....
För mig som resenär (och uppvuxen i en bussåkarmiljö som även kör ersättningstrafik idag) blev jag orolig när detaljerna kring avtalsförslaget från Björks Buss började diskuteras kring matbordet. BJÖRKS BUSS AB kommer inte att få det lätt med att hålla sin leveransgaranti mot sj men vi som står på stationerna lär inte få det lätt heller eftersom inget bussbolag kan ställa upp på detta. Det är ändå vi resenärer som står för sj:s biljettintäkter och borde få känna att det är vi som ska "fram" som borde stå i focus. Att sj räknar med en problemfri vinter som valt Björks det fattar man. Men det verkar som om även Kjell Nordin och Alan Björk räknar med en varm och behaglig vinter utan problem för tågtrafiken. Dom borde veta bättre än att tro att någon ska ställa upp på det avtal som erbjudits. Har Björks tagit sig vatten över huvudet månne? Att lyfta ut ansvaret till den lille åkaren och halvera ersättningen lär inte inspirera Bussåkarna till att ställa upp i ur och skur för att plocka upp oss med tågbiljett i handen på en annars öde station i snöstorm som så många gånger tidigare. -Behovet av ersättningstrafik har inte upphört Kjell Nordin! Kaos kommer och det börjar Fredagen den 1:a Oktober. Tur att man har semester till i mitten av November och innan dess har nog sj tagit ett nytt beslut. Glöm inte bort oss resenärer SJ. /Pendlaren
Fick ett mail på det nya avtalet precis som alla andra, på avtalet så står det att vi har valt just dig, samtidigt så skickades avtalet till alla bussbolag, stora som små, detta är det bästa avtalet jag har läst på bra länge, nämligen att efter första Oktober så kör vi inte erstättningstrafik längre.
Är det verkligen så dåligt eller är det det berömda drevet som går. Jag vet inte om vi kört speciellt billigt men på stäckor upp till 10-12 mil får jag ut mera av detta avtal än de 80:-/mil och 425:-/tim som jag har nu. Vi får ofta retur också och då blir skillnade ännu mer men det kanske är speciellt för västra sverige. Jag tycker faktiskt att det är bättre men jag får väl räkna om då många verkar så upprörda
Ser att dina 80 kr/mil och 425 kr/tim antagligen är ett skriftligt avtal med bussakuten.
Du bör räkna om för det verkas som om du missat en kurs i matematik i skolan , ha ha ha !!!
Avtalsförslaget är horribelt men pengarna är inte det värsta utan du måste läsa noga angående krav och skyldigheter gentemot den andra avtalsparten .
Skicka en kommentar