fredag 27 augusti 2010

Bussnack

Va inne för fjärde gången i mitt liv på Forumsidan "Bussnack" inatt och sablar vad folk skriver , har Ni inget annat att göra? ha ha
Gjorde en sökning på mitt eget företagsnamn och det dök upp ganska många träffar om både ditt och datt , många snillen som spekulerade kan man väl säga och jag har då en fråga till alla nyfikna! Varför frågar Ni inte mej rakt ut vad och varför så slipper Ni ju fundera eller är det det som är hela grejen kanske att Ni just spekulerar?

Hade under natten en kortare konversation med Ödlund angående lönerna i branschen och då främst när det gäller lönerna när vi kör utomlands , nu förstår jag bättre varför vi inte längre kör i Norge . Redan år 2005 krävde vi en ersättning från incomingbyråerna på 6000 kr/dag exklusive bom & färjeavgifter under vissa premisser där vi bl a reglerade arbetstiden och milantalet per dag . Sedan jag kom med mitt krav har vi inte kört en centimeter på fjordarna . Nu har jag då fått höra att dagspriserna är lägre år 2010 än vad vi hade 2004 när vi körde senaste omgången trots att alla omkostnader har ökat förutom då lönebiten hos några större bolag som istället minskat . Man har kompenserat inkomstbortfallet genom att sänka den pensionsgrundande ersättningen per dag till chaufförerna . Hur korkade är vissa egentligen? Tror Ni på allvar att traktamente är pensionsgrundande? Hur skall Ni överleva när ni blir 65-67 år gamla eller tänkte Ni inte leva så länge?

7 timmar och ett traktamente per dag i Norge? Men tydligen hittar dem rattvridare som ställer upp på detta ... Några kommentarer?

Inga kommentarer: